45
אל: זאב
שרף, ירושלים
א-ן 23/7/1946
(העתק במכונת
כתיבה)
לדתן
שלומות,
1. מסור לי. ל. ולח״ח (אנשי יום א' ובת״א)[1] כי נמלכנו
ונתקבלה הצעתי שהכרחית חציצה בין זוֶַע לאיש, לבל ניראה כמשולבים ומתואמים וכערלים
לתדהמה.[2] ביום ה' יש
לפסוק לחלוטין על תחילת ביצוע ביום ב'.[3] אז ייאמר:
כך וכך מיום שנכלאו אלופינו [מנהיגינו] והונף על מגננו [ה״הגנה״]. הִמְתַנו. לא בא
אות. בבוא השואה [פיצוץ מלון ״המלך דוד״] אמרנו: לא בשעה שמתינו ומתי הרשות מוטלים
לפנינו ולפניה. עבר שבוע. עדיין בבור והיד נטויה, והדיבורים נמשכים, וישע אין. יותר
לא נוכל וכו'.[4] חשוב יום ב'
- יומיים לפני ההתנצחות.[5]
2.
בזה פתק לעידו, קרא, בִּין ומסור. אם כבר איננו, הודיעני. עכ״פ, שדרני כל הנהיר.
הנדם קולו? מה סח?
3. אם פזית תצא מבלי לראותנו, תמסור נא בשם בק לעמי ולבן יהודה:
I.
התנגד ל״המשך״ [המאבק המזוין] מייד, כי היה משוכנע:
א) שיסייע
למתנכלים [לבריטים] להתיר הרצועה, לחזור על בית אחיו [אירועי יגור] ביתר שאת, לכנס
[לעצור] המונים וכו', ובכל אלה לצדוק כלפי חוץ;
ב) שיַרבה
קורבן וסבל עד לבלי שאת ושברון פנימי;
ג) שייתן
קלף בידי הנגלים כלפי המריקים לקפחנו במו״מ - להוכיח הכרח תנאי ההתפרקות או עיכוב
הכל.[6]
ד) שיגרום
לפרישת הישיש ״חוצץ״ ולפיקוק כולל.[7] היה סבור
שדווקא מִמַר ההתאפקות יצא עַז, מכיוון שההתנכלות הייתה לאי-התאפקות.[8] ניחש, בלי
ביטחון כמובן, שההתאפקות תרתיע מחזרה על בית אחי,
נוכח תנודת המטוטלת בנבחרים.[9] הניח שאם
יעבור קציר יכלה קיץ וכו'[10] נחזור
לטרדנות [פעולות הטרדה] ואז תספיק לנו הנשימה, שתִקצר אם נמתחנה עכשיו בלי הפוגה,
כי בינתיים תפוג גם מתיחותם ויתחיל מעגל חדש [של יחסים] בעוד שעכשיו יתרחב ויואץ
המעגל הקיים.
הנחת הייסוד הייתה, כמובן, שכוחנו מספיק רק לטרדנות מפקידה לפקידה,
לבל ישלָיו [הבריטים],[11] ולא לשָׂרון
מתמתח ועולה,[12] שבסופו
הכרעה כמותית. כי פעם אמרנו: אם נתייצב לא יפתחו כלפינו.[13] והנה פתחו,
פעם אחר פעם. כל דבר שאמרנו: לא יעשוהו - נעשָה. הברירה בידינו: או - (א)
התאפקויות וטרדנות לסירוגין, לשם הַלְאָיָה שיטתית לאורך ימים, בלי מתיחת החוט לפַקעו
או - (ב) סולם רצוף ועולה. ״המשך״ אחרי בית אחי היה פירושו ב', כי אז [היה
בא] מחץ רב מהצד שכנגד, ואם עיקרון הסולם בעינו, פתיחה מצדנו שבתוצאותיה התרת כל
רצועה מצדם והכרעה כמותית. אפשר, כמובן, לטעון שגם שיטת ההלאיה הממושכת עשויה להוציא
[את הבריטים] מהכלים ולדחוק קץ המחץ הסיטוני. תשובתי: ייתכן, אנו בין כה וכה על
עברי פי [פחת] וכו', אך ברי (במקרה של סולם) ושמא (במקרה של סירוגין) - שמא עדיף.
גם הבאתי בחשבון שאם יהיה ״המשך״, אולי נחזיק הדחלילים בגדר,[14] ואם לא יהיה
- ישחקו לעצמם.
באתי למסקנה, שכיום סכנת חריגות בחזית צרה פחותה מסכנת שקולות בחזית
רחבה,[15] המוכרחה
לגרור חזרה על בית אחי עד חורמה. אומנם לא דימיתי במירע סיוטי את צהרי תמול [פיצוץ
מלון ״המלך דוד״], אך אם התוצאה תהא קליעה למטרה ולא צרורות על פני השטח,[16] יצא שצדקתי.
אלא המסקנות המדיניות? ייתכן, אם כי איני יודע מה היו המסקנות אילו הגענו לשפך
[דם] רב בחזית הרחבה, כאשר היינו מוכרחים להגיע במקרה של ״המשך״ לפי עקרון הסולם.
אגב, צהרי תמול הוכיחו לי תהום בל תִגָשר[17] במושגים
ובהלך-נפש וחוששני שהמגשר[18] עצמו תלוי
על פי תהום או על פני תהום.
II. מדוע
התנגד בק למ״מ:[19]
א) כי זה
הדבר שהתאווה השלט[ון] - חילופין [בהנהגת היישוב].
ב) כי
המינויים לא היו יוצאים בדיוק לפי הכתבת עמי, אלא רחובות [ח״ו] אף היא הייתה קובעת
וכל מיני סיטרות[20] היו מתלוות;
ג) כי אם גם
נכון שאין אי-כליאה מקנה זכות יתרה, הרי גם נכון שאינה פוסלת ומבטלת זכויות:[21] מה אילו רק
אחד היה נכלא, או שניים בלבד? כלום כל השאר היו מתחלפים? ומה אם נוּתַר? כלום לא
נחזור לאיצטלא משום שהותרנו ״בחסד״? כאן פתח לסיבוכים ללא מוצא;
ד) כי תחליף
מלא היה בעל סמכות פחותה בעיני הכלל מבְּדַל הצוות הקיים (אגב, ספקותיך אתה בדיעבד
לגבי כושר פעולת הבְּדַל[22] אינם סותרים
שיקולי יסוד אלה, שהופיעו לכתחילה). הארכתי, אך אקווה שלא ערפלתי.
4.
תודיע לפזית ולאחרים, שיותר לא אחזור על עינוי היום עם ששון - לא אשב לשיחה עם
שליח בנוכחות עדים [מבקרים אחרים] - אין עצבים לכך וזוהי גם פחיתות כבוד. אם יש מה
- יכתבו. יתאחר יתאחר, אין ברירה. זה בעצם חל גם עליך.
5.
היום שולחו מכאן רי״ט, בכללם נ' מביהע״ר [בית הערבה], בכל אלה רוב התשוּשים, גדיים
אף תיישים,[23] כגון בעל
בתה של שחרחורת הצולע אחי אליעזר.[24] אין בזה
כישלון שיטת אילון אשר הח״מ ואבויריב אחראים לה (ט״ו ולא רק ה').[25] אני מחכה
לשמוע מה ברחוק [ברפיח] בטרם אתבע בירור מפרץ [שפר]. אם שוני השיטה לא יקפח
התוצאות - אשיש. אגב, תמהנו שהמַשדר לא בישר ההתרה.[26] יש לפרסם,
אך למען השם בהדגשה: עדיין כך וכך [נותרו במעצר]!
6.
כלתה נפשי לשלוחותיים.[27] הודיעם זאת.
חרדתי לליאו, שלא יישבר בין קישחות האוחזים ביד שם לבין בשורות איוב מכאן.[28] חזקהו נא
בשמי. ?אֵי אבידובי? העודו עם רות?[29] אם כן מדוע אינו חש לעזרת נתנאל לפחות לימים מספר לקראת הניצוח?[30] היש לך הדים
ברורים מנתנאל?
7. מה בדבר
אמציה? א״ב? מה עשית לס-ן?[31]
8. לפי
״הארץ״ (אגב, הרבה תככים ונעיצות [כלפי הסוה״י והנהגת היישוב] בעיתון זה!) כל
עניין הלשכה נתאלתר כאילו בסערת המשבר והשלישיה צצה יש מאין.[32] יש לארגן
הסבר, כי [וולטר] הוזמן לפני הרבה חודשים לניהול האולפנה,[33] כי מייק
[מיכאל קומיי] נצטרף עוד בימי הוועדה [וא״א], כי דפנה[34] [טרבור]
הוזמנה לפני כשנה, כי דבר הלשכה תוּכַּן מכבר ועמד להתבצע עם שובי והיינו בעיצומן
של ההכנות האחרונות כשהתחוללה הפורענות.
שלום לַכל.
ישן