260
אל:
זאב שרף, ירושלים
23/10/1946
(העתק
במכונת כתיבה)
להדו שלומות,
ביקורו של
אליעזר [קפלן, היום] היה חשוב לאין ערוך - ליבן ויישר את המצב לפרטי פרטיו, ללא
שיור של קמט. בפעם הראשונה מאז אותו יום אנו יודעים בבהירות גמורה ומוחלטת היכן
אנו ומה נגד פנינו לימים הקרובים.[1] עוד בטרם
קיבלנו פניו, ואף לפני שהספקנו לקרוא את הפסקה בשדרך
בדבר התייעצות הלשך[2] (ראיתי
שהיא מיועדת רק לפיזלים והשמטתיה מההקראה במסיבה הכללית,
שנתקיימה ממש לפני הביקור), הגענו למסקנות:
א) המצומצם יהיה בעל גה״ד ולא [יושבי] יום א' [הנה״ס],[3] וזה משני
נימוקים,
ראשית, אם תיוּדֵנה בליסטראות - יספוג הוא;
ושנית
- סעיפים יתרים לדעת השלט וקצוות
חדים בהם, יגָרו פחות אם יבואו מפי המצומצם מאשר מפי יום א', אשר נשא ונתן
ובאוזניו שמע [את דעת נציגי הממשלה].
ב) אין בשום פנים לקבל נוסח בל בלבד, ללא תוספת,[4] אלא הכרחית
הערכת המו״מ, עמידתנו, והתוצאות לגבי עלייה.[5]
ג) כיוון שגם נוסח לוט [ב״ג] אינו עומד על הקו [לפעולה נגד הטרור]
ואינו נוגע בו כלל, מוטב להשמיט כל אותה פרשה (סעיפים 7, 8, 9, בנוסח ישן).[6]
ד) כיוון שסעיף בודד על ט׳[טרור], בנוסח שעיקרו המצב בכללו, יהא יוצא
דופן וכאילו מוזמן, המוצָא הוא החלטות נפרדות, אחת על תוצאות המו״מ והמצב
המדיני ואחת על ט׳ ותו לא; דרך זו תאפשר תגובה לנשיא
[טרומן], אף היא נפרדת; הווה אומר שלוש החלטות נפרדות.
אחד
הדברים הרבים ששימחונו בדו״ח אליעזר היה הסילוק המפורש מצדנו של עניין terror and violence והתפשרות הצד שכנגד עם הסילוק.[7] עובדה זו
חיסלה לדידי לחלוטין את הסעיפים 7, 8, 9 של נוסח ישן, או כל ניסיון אחר להתהלך על פני
שדה מוקשים זה - מלאכה שכנראה יש עליה קופצים בבית-פיזל.[8]
אליעזר
אמר לנו כי הוא כבר הציע שיטה של החלטות נפרדות ואחרי נסעוֹ חזרנו וקראנו אותה פסקה
בשדרך במסיבת פיזל וראינו שפנחס הציעָהּ ושדעתך נוחה הימנה.[9]
מחר אנסה
מזלי באיחוד הנוסחים, הרי שתקבל התוצאה ביום ו' [25/10]. תהיינה לי צרות צרורות עם אילן המתעקש על
תגים וזורק [עם] כל התעקשות באיום של התפטרות. הוא בעד ריכוך רב של סעיף ט'[רור]
ולעומת זה נגד ביעוּר גמור של כל זכר ל״ייאוש״ [סעיף 8 בגילוי הדעת]. ייתכן שבדואר זה יתקבלו תיקוניו
לנוסח ישן, בהנחה (שלו!) כי הוא הבסיס (לא מאהבת מרדכי!).[10] אך האמת ניתנה להיאמר כי הוא כאש מתלקחת על נוסח בל, עוד יותר מאשר
על לוט.
ועכשיו
אנו בפני שרשרת אִמ״ים:
אם לא
יקטרג השטן מכאן ועד יום ג׳ הבא [28/10],
ואם
יתקיים הכנס [של הוהפ״צ] באותו יום,
ואם לא
יסתבך הכנס באיזה פורענות פנימית,
ואם יגיע
לעמק השווה או בהכרע,
ואם
יתפרסם מה שיתפרסם נניח ביום ה׳ בבוקר [30/10],
ואם יישר
איך שהוא בעיני מי שהדבר נתון לעיונו,[11]
כי אז יש
סיכוי כי לשַבָּת ב׳ בנוב׳ נהא מסובים לארוחה עם משפחותינו. כאן נוסף עוד ״אם״ קטן
והוא הכרוך בתאריך [הצהרת בלפור]: אם ירצו למנוע מהשכנים [הערבים] גירוי
נוסף, אפשר ידחו [השחרור] לאחר השבת, דווקא משום התאריך. מכל החוליות הללו החלשה
ביותר היא המודגשת לעיל ועל כן אין בשום פנים להוריד מעל סדר היום את סיכוי חורפֵנו
באילון.
ועכשיו
נקודה צדדית הנוגעת לאנוש מסוים. ודאי שמעת על הרכב הרשימה הראשונה[12] שהובאה לפני
עזריה:[13] תשעה, בכללם
המסתגף [וייזל] - (נזכרתי, הן עצמך כתבת זאת!) ושניים חסידים[14] אשר עזריה הכניסם. אם הכל יקום לפי רשימה זו יישאר שופי[15] מחוץ לתחום.
והנה הוא והמסתגף באו רתומים כצמד ולא הבדילו בינם אלא הצום ותוצאותיו. אם נצא
ונעזבנו לאנחות תהיה תַאנייה ואַנייה. אומנם לדבריו הוגד לרעייתו כי גורלו כרוך
בשלנו, אעפ״י כן, אם יש איזו אפשרות שהיא לצרפו במפורש ולמפרע - מוטב.
עמדת
עזריאל [קפלן] הייתה לגמרי לגמרי כשורה ואפילו לתהילה.[16] דברים
ברורים אינם משתמעים לשתי פנים - כדורבנות! אמרתי לו, כי לפעמים כדאי לשלוח איש
כספים למו״מ מדיני, שאומר על יש יש ועל אין אין.
לעניין
סילוק הנובח[17] - לכתחילה
ניסיתי למעט ערכה, אך בעל הברכה, התוסס הנצחי, שהוכיחני על פני ונעניתי לו: אנו
מעוניינים להציג את הסילוק כהישג מה שלנו, בארץ ואצל בל,[18] ולפרש את המעשה כצעד ראשון מצדם לקראתנו, לבל יפורש אח״כ גה״ד כצעד
ראשון מצדנו לקראתם. יש להדריך בפנים ועלונינו בכיוון זה.
לע״ע ליל
מנוחה!
[בשורות
שלהלן חלו שיבושי הדפסה. המילים החסרות הושלמו לפי השערה]
- [לגר]ש: כאן הוקמה סככה שהיה בה צורך חיוני.[19] הייתה בזה
[יוז]מת בעה״ב [בעל הברכה] והסכמתי לחלק ההוצאות 50/50 בינינו לבין
סוב' [סולל בונה]. יש לשלם לאחילאה[20] 25 לא״י.
- [אמו]ר לכלב[21] כי צר לי
להיות יורד לחייו, אך איני מתפעל מטריזי כמרצה על הברית. אחרי [שכבר] נכוו פעם,[22] מדוע לא
התייעצו?
- [ב]מצורף קבל [את תיקוני] אילן ואיני בטוח אם
יגיע ליום א'.
- [רצוי] לרשום מפי לפידות את כל הדרישות
שהוצגו מצדם [של הבריטים], הסירובים מצדנו והנסיגות [שלהם] ולערוך מזה חוזר לחברה
[ה״הגנה״] ובייחוד לחטב [הפלמ״ח].