215
אל: זאב
שרף, ירושלים
מוצ"ש ג' תשרי תש״ז, 28/9/1946
לדתן שלום,
1.
שלושת ימי חג אלה היו חוויה מיוחדת, מיוחדת במינה. אני כותב משהו על כך לרעיה,[1] ולא אחזור.
שדרַי אליך ואליה הם בהרבה מקרים ״כלים שלובים״. וכעת נחזור לסדר היום.
2.
אופן משלוח המפה היה מבצע מחוכם מאוד. המשלוח עצמו - מבצע חשוב. נתבררו כל הסתומות
ונסתיימו התחומים.[2] איני גורס כל אלה כדיבור אחרון של מה״מ, אך
ייתכן שזוהי התבונה האחרונה של גזר וכת דיליה.[3]
3.
הנקודה המדאיגה לימים הקרובים - סכנת הפרעה לנקדים.[4] מה ההוראות
שניתנו? הנוכל לבצע בכל מקום ברוב עם?
4.
אני מחכה לבירור נוסף על אופן קבלת החלטה לגבי ה״ב [הר בטן] וכן אם פירושה אפשרות
של [פגיעה ב]נפש. אם כן, היש דרך של תזהורת ברגע הדרוש?[5]
5. קיבלתי שדר חם מאוד מבר-לבב, עם הצהרה מוחלטת שיעמוד לבלי זוז. נראה
שנתרשם משלושה, מתוך הסברתי:
א) העניין מדיני, של הבית כבית, ולא של סולידריות אישית או של חובה
מוסרית של חלק כלפי חלק;
ב) אנו מקבלים אפשרות שההתעקשות תדחה התרה ומוכנים לכך;
ג) אם תקדם כניסה [לוש״ע] לבקשה מחודשת של התרה אזי הם יַתנו תנאים ואז
נסתבך חמורות.
6.
ב״ל כותב כי קרא מכתבי על אבויריב,[6] כי שמח
להערכתי, כי בשובו ישוחח איתו ויעשה הכל להכניסו לעבודה. תודיע לאנ״ש. יהא-נא ברור
כי כתבתי לבר-לבב בֵלָהּ, [ללונדון], בטרם עלה על הדעת להביאו הלום.
7.
לשדרו של יוסף המייער על השטח המפורסם מעבר.[7] קבורים בו
כמה וכמה אלפים של הקרן [הקיימת] והמחלקה [המדינית] ויש להימנע מקבורות נוספות.[8]
כל חוזה
חכירה שלא יאושר ברָשות [בממשלה] לא יהיה בעל תוקף בדין. ברור שהרשות לא תאשר. זאת
ראשית.
שנית - עם כל כֵּנות המציע, לא יספיק רצונו הטוב להעביר [ל]אנ״ש את שנהרס
והוקם מחדש; לכך דרושה חותמת וזו לא תינתן. החוק הקובע תנאי כניסה להתם הוּחַק
במיוחד כלפינו ואין להעלות על הדעת שלא יפעילוהו.[9] אעפ״י כן
אין למשוך יד, אלא מוטב להמתין לשוב כתריאל [ששון] ע״מ שיברר עם המאיר [עבדאללה].
כלפיו עכ״פ honesty is best policy.
8.
אשר יגורתי: כתבתי לך פעם שלא אכתוב מצע ואל יפנו. בשדרו האחרון של אחימן כלולה
הפנייה. ובכן עלי להשיב פניהם הפעם - לא אוכל מכאן.
9.
ע״ש: לשאלת חתן הפרוון.[10] יש בהחלט
להודיע לגושנים [למצרים], אך להימנע מהודעות ישירות לנגלים, אלא אם יש הכרח גמור.
מכל מקום: הקו הוא לעשות כל מה שאפשר למניעה. הנימוק העיקרי לאי מסירה לנגלים - אי
אמון שלא ינצלו לרעתנו כלפי הסיטרא עם חידוש העגבים [שיתוף הפעולה]. זה על יסוד
הניסיון.[11] אם תהא
הזדמנות - לומר זאת. לגושנים להסביר שאיננו מעוניינים בשום שבח ובשום פרסום על
ההודעות.
מה אמת
בכל הבשורות והשמועות בענייני ב״י? בחג מסר השליח בע״פ כאילו ת״ר [600 מעפילים]
בשלום. עלון עטרתי[12] מסר כי ת״ת
[800 איש] נלקחו
בלב [ים]. מז' תיכ' שבגושן[13] - כמה וכמה
קרֵבות ולכן שיתוק לילה בחוף. מה העובדות?[14]
לך ולעקרת
תודה מלב על הפירות. שַלָמָה תהא מחסר מכיסך? כלכלתנו כאן בלאו-הכי לוקה ביָתֵר.
מסור
ברכותי וברכות בעל הברכה לדובי ביום הולדתו (אמש) ולאמו.[15]