201
אל: אריה אשל, ירושלים
21/9/1946
לנרי שלומות,
1. אבקשך לברר ולהודיעני מה קרה לדואר שלנו מיום ה' (איגרתי לפזית מיום
ד' בערב 18/9 [מס' 196] ושדָרים אחרים). באותו בוקר יום ה' עשינו מאמצים נמרצים לשלוח את
הדואר ע״י שליח מיוחד ע״מ שיגיעכם עוד לפני הצהריים ולא עלה בידינו. לבסוף עשינו
חשבון שהשדרים יגיעו לתעודתם לפני התחלת ישיבת [הוהפ״צ] המצומצם גם אם יישלח בדרך
הרגילה. המשלוח יצא מכאן לפני 2. השליח הוזהר על הדחיפות המיוחדת. הוא הגיע
לעירכם ללא כל ספק לפני 3. אומנם הישיבה נקבעה ל-3, אך איני מתאר לעצמי שהתחילה לפני 3.30. הייתה שהות
מספקת למסירת השדרים ולקריאתם. מותר היה לעכב את פתיחת הישיבה לרבע שעה לשם כך, אם
היה צורך. והנה יצא שפזית דיברה לפני שקראה את האיגרת שנשלחה אליה וקבעה עובדות
שבינתיים נתבטלו או נשתנו. מה קרה? במי תלוי הקולר?[1] השליח מסור
בלי גבול, אך אינו מרוכז. הכרחי הֶסדר של ברזל שהדבר הראשון והדחוף ביותר הוא
מסירת השדרים. לכך עֵרות מחודדת בייחוד, הן מצד המביא והן מצד המקבלים והמוסרים
הלאה. האם קיים הסדר כזה? אם לא - מדוע? הוא מוכרח לקום. אבקש בירור על האשמה
במקרה המיוחד הזה וביטוח מוחלט שהתקלה לא תחזור. אגב, יהושע הסופר[2] קיבל את
השדר שנשלח אליו באותו דואר ע״י יצחק אילן[3] עם פתיחת
הישיבה, ומדוע פזית לא קיבל? זה גרם בלבול מוחות והטעיה שם, רוגז ועצבנות כאן -
לגמרי במיותר! אבקש יתר הקפדה ותחוסה, מכל הנוגעים. הלא ידוע לכם כי ידוע לנו שיש
כנס למצומצם ומותר לכם להניח מראש שיהא שדר אשר אולי יגיע ברגע האחרון ויחייב
מסירת בזק ויש לעמוד במיוחד על המשמר ביום כזה. אינני מתאר לעצמי שתקלה כזאת הייתה
מתארעת אילו הכל דפק ואיני רואה כל הצדקה לאי-דֶפֶק. צר לי שעלי לכתוב כך במלאות
שנים-עשר שבועות.
2.
אם הדו במקרה איננו, פתח שדרו - בו מברק לבן אביגדור. דאג לצִפנוּתוֹ ולמשלוחו.
הראהו לפני כן לפזית.
3. מסור
תודתנו ללפידות על שדרו והערכתנו לפעולה.[4]
4.
תודה רבה לשלמה על הידיעות.[5] כן יוסיף
לפרנס. אשר לעלון[6] נדמה לי שאין טעם להתנגד לשפת בונד [יידיש] אם הצורך חיוני. על חיוניות
הצורך לא אוכל לשפוט - יש בקיאים ממני.
5. לא אקח
על עצמי לחבר שלד[7] - בכלל שום
כתיבה רחבה אינה באה בחשבון כאן, כל עוד היורה רותחת.
אני מציע להטיל על ראש המסברה,[8] לאחר
התייעצות.
6. דבר
פעוט: אבקשך לדאוג שנקבל ״דבר השבוע״ בסדירות.
עוד לנרי: סוף סוף בידי מי מרוכז הטיפול המשפטי?[9] אני מבין
שיש, או צריכה להיות, ועדה בצמוד [הוה״ל] מלבד זה יש מְרַכֵז במפעל [ה״הגנה״] שמו
כשם אחי והוא מהר אליהו.[10] אבל מה פשר
אם עוברים שבועות על שבועות ללא כל תנועה ופעולה? ומדוע אין להשוות מצב טיפול זה
אצל ״שכנינו״ [עצורי ״הפורשים״] כאן אל המצב בקרב אנ״ש - כוונתי שיד השכנים עשרת
מונים על העליונה. שתי דוגמאות:
א) גרש ימאי, אחיו של הקואופרטור ואיש קהי״ס בארץ, נלקח עם חבורה שלמה.[11] כל אנשי
החבורה יצאו, אחד אחד. הוא לבדו נשאר - לפי הרגשתי, ללא כל טיפול. עכ״פ שום בעל
מקצוע [עו״ד] לא שיחרוֹ.
ב) שני בני דוד, שמם כשם ממציא [12],606 הקשיש בעל החדר על הר-אליהו שאוכסן בו מישהו שלא ברצונו[13] והעול חבר
לקובי שאך זה יצא מקליפתו[14] והספיק ללין
לילה אחד באותו חדר. עניינם סבוך, כי התנבאו בסגנונות שונים, עכ״פ קורבנות תמימים,
בייחוד העוּל. והנה שבועות על שבועות ואין דורש ואין בא. ובכן קודם כל הכרחי שהנ״ל
יבוקרו מייד. לשני בני הדוד דרוש מטפל אחד ובבואו עליו לקרוא לשניהם,
כי לדעתי יש להשוות מה שכבר
נפלט [בחקירות] ולהדריך היטב לעתיד,
אבל שנית, הכרחית הסדרה והפעלה:
תיאום בין ועדת הצמוד
לבין המרַכז ופעילות שניהם.
בדוק נא המצב והודיעני. למשל
היש כרטיסייה, היש תיקים, היש
יד רושמת.[15] מפֹה, בבוא
חדש, שולחים דו״ח וכאילו לתוך הדוּת.[16] הלבבות מרים
בתכלית!
שלום,
א.