מזהה |
2945 |
שם הספר |
ירחים בעמק איילון |
שם הפרק |
169. אל: גולדה מאיר, ירושלים - 10/9/1946 |
כותרת משנה |
העתק במכונת כתיבה |
169
אל: גולדה
מאיר, ירושלים
10/9/1946
(העתק במכונת כתיבה)
לפזית
שלום,
חברֵי
אילן[1] הודיעוהו על
מצב המו״מ בינם לבין הממונה [רוקח] בדבר חלוקת המחצית בין הכלל לבין המאוחד.[2] לדבריהם
מסכים הממונה על חלוקת 50/50 (ז״א לפי המצב המספרי כיום 2-2) ובלבד
שיוסיפו להוות חטיבה אחת, ואילו הכלל טוען שאין לו חלק ונחלה במאוחד ואינו רוצה
בגג משותף. עד כאן שפיר; אלא כוונת הכלל לכבד אותנו כנראה בסכסוך עם המאוחד, ז״א
שאנו נפר את בריתנו איתו[3] ונישא
בתוצאות. לדעתי אין לנו כל עניין בזה. אם יש ביכולת הפרצי[4] וחבריו
להביא את הממונה או את מזכיר הבועזים[5] אל שולחננו
ולהודיע בפניו, מבלי שיכחיש, כי הוסכם ששניים מארבעת המקומות מגיעים לכלל - מה טוב.
הייתי מסתפק בהודעה כזו, שפירושה קביעת מען בשבילנו לגבי מינויים, עכשיו או בעתיד
(בשאלת האישים להלן) ומניח להם להתפשר או לריב בשאלת השותפות או ההפרדה בתוך
המחצית [״הימנית״], אם אין ביכולתם להביא לידי הצהרה משותפת כזאת בפנינו - דומני
שהדין ודברים שבין שתי חטיבות המחצית כשלעצמו נותן לנו פתחון פה ״לסחוב״ את עניין
בן-יעקב, עד שיתפשרו, ונראה איך ייפול דבר.
יש
לברר בשלב זה את השאלה האישית, שהיא בעיקרה שאלה חטיבתית. לאחר ההפרדה, היכן אנשי
הספורט?[6] אם גיסו של
מוסד ביאליק נשאר במאוחד,[7] אזי יש כבר
למאוחד שניים, ובהנחה מובנת מאליה כי בן-אחיקם[8] בַּכלל הרי
מגיע גם המקום הרביעי לַכלל. חשבון זה בלבד, על יסוד מה שידוע לנו בדבר המו״מ על 50/50, מחייב לא
להסגיר את המקום הרביעי למאוחד ולהעמיד את הכלל בפני עובדה - בעצם, לשים לאל את
המו״מ שלהם; זה מאפשר בהחלט, ואף מחייב, דחייה. רק אם גיסו של מוסד ביאליק יצא
מהמאוחד והודיע על זיקתו לַכלל - מגיע הרביעי למאוחד ואז חוששני שלא תהא לנו ברירה
אלא לקבל את בן-יעקב [יעקובסון]. אבל האומנם הפך אותו גיס את עורו?
יש
להבהיר בינתיים בתוכנו את הצד החוקי שבשאלת המינויים [למפקדה הארצית]. לשעבר -
סמכות משותפת לבית [הסוה״י] ולצמוד לו [הוה״ל]. אח״כ העברת הסמכות לח״י. אח״כ
ביטול ח״י
והעמדת X במקומו.[9] מכיוון שח״י
הוקם ע״י ישן ואילו X ע״י בן
אביגדור ללא כל קשר עם ישן, נשארה סתומה השאלה אם גם סמכות המינויים עברה ל-X. לדעת אביטייס, הנראית לי,
מוטב לפתור השאלה ע״י החזרת הסמכות מהבת המפוקפקת לאבות (הח״י הורכב לפי אותו
ההיגיון כמו המוסד הממונה, בעוד ש-X לפי היגיון אחר לגמרי), ז״א בהתייעצות בינך לבין בן-שמשי[10] ייקבע הדבר.
שאלתי
את אילן, אם במקרה שנסתבך עם המאוחד בגלל הכלל יעמוד לימיננו ״הצופר״ של פרצי.[11] תשובתו -
בהחלט לא, כי ה״צופר״ קניינו ושופרו של הממונה ואילו לפרצי רק משרה בו. פרצי יוכל
להתפטר ולכתוב בעלוננו או בשל הגביר,[12] אך ״הצופר״
יבטא עמדת הממונה. מעניין![13]
|
|
|