155
אל: זאב שרף, ירושלים
6/9/1946
(העתק במכונת כתיבה)
להדו שלום,
1. אמש שתי תנודות חריפות, אחת לחיוב ואחת לשלילה. מכתב הול הוא נסיגה
ברורה,[1] אם גם ודאי
רק טכסיסית, אבל מכל מקום הרמת קרננו. הוא אומר, ניצחון לטכסיס לוט.[2] לעומת זה -
אמיתי לסורו,[3] וכל המאמץ
הכביר וההישג המזהיר (ברצינות!) של נ״ג[4] כלא היה.
עכשיו הגענו לסכנה. כל ויתור נמהר וכל התעקשות יתירה [מצדנו] יכשילו כאחד. וגם
סכנת משבר פנימי: חיים ייאחז ויהא מוכן למכור הכל. ב״ג – יתפטר.[5] אלוהי ישראל
ישמרנו.
2. בינתיים אצלנו כאן ״משברון״. תמול, כשקראתי בפתקך כי הוברקה הצעת
שנינו (אני וצפוני),[6] הערתי כי:
והיכן דעתו של הגורן [גרינבוים]? אמרתי: אכחד [ממנו] ואכתוב לך לברר מה קרה. אך התברר כי הוא עצמו כתב
לרב המותר [פישמן-מימון] ואתמול, באותו הדואר, קיבל ממנו תשובה, שאין דעתו ידועה
לו כלל, שום דבר לא הגיע אליו, רק דעת ישן וצפוני. התמיהה, כמובן, אֵלַי. הצהרתי
כי אני מעביר תמיד הכל ואז, באותו ערב שהתפרסמה דחיית הוועד הערבי, כתבתי
בפירוש דעת כל אחד ואחד.[7] ובכן באמת
מה קרה? מדוע נשמטה דעתו? הן כתבתיה אז (תנאי שחרור והפסקת חיפושים). בינתיים
חזרתי ופירשתי דעתו ברוב דיוק בשדר לפזית.[8] ההועבר
לפחות זה? אם לא - יש לעשות זאת מייד ולהודיעני. אבקש פעולה ובירור מייד! למען
השם.[9]
3.
מצורף גילוי הדעת. התפלצתי כשראיתי מה הוטל עלי. unfair! אני מנותק ממגע חי ובוודאי אינני קולע. טוֹוֶה ממעַי. עכשיו
יתחילו לקצץ, לשנות ולהוסיף, ויצא שעטנז שיהא טעון רחמי שמים. אשר להזמנה השנייה -
החלטות[10] - גמרתי
אומר מייד שלא אמלאנה. הן זה כפל העניין במילים שונות. פירושו לצקת את תוכנו של
גילוי הדעת לדפוסים מחולקים ומוצקים. מלאכה זו ממילא למישהו אחר. ולמען השם תישמר
[בסוד] אישיות המחבר! אם בכלל ישתמשו בגילוי הדעת, לא אכפת מה ישמיטו, אך אם
יוסיפו - ידאגו לאחידות הסגנון!
4.
דאגתנו לשבת [7/9]. אצל בל
פעילות רבתי, ודאי יגיעו מברקים, אתה באחוזה ואיך יגיעונו הידיעות ביום א'. אנא
דאג.
5.
מחמאתי לאביתר שייכת, אפוא, לך. אדרבא! אבל מה קרה לאביתר? בינתיים שלחתי לו משהו.
האומנם לא קיבל? או שמא נאמרו הדברים במסיבת עלוני פנים! כי אז מה נאמר לאנשי חוץ?
6.
אני שולח מכתב וייזל (בלי ״פון״ - תאמר לעלוננו) לשלט[11] ועוד שדר
עליו.[12] יש לדאוג לפרסום
תמצית המכתב (לא גופו!) ותוכן השדר בעלונים, בייחוד בשלנו. אדם זה נושא בפני עצמו.
עכ״פ אינו רואה עצמו כרביז'[יוניסט] - הן הוצא ומלא ביקורת - ומצווה לתמוך בו
מוסרית ע״י הדים בעלונים. עשה-נא!
7.
לפי מקורות לן כאן בשבוע הבא יודפק. התוכנית כנראה ביבוס, חיתות ופעולה אישית יחד,
ז״א חיתות מכוון אישית.[13] סברה
שהמתינו עד שנתן [מפקד הצבא] תשובתו, שלא לקלקל(?). משנִתנה התשובה הותרה הרצועה.[14] מסור
למתתיהו.