105
אל: זאב שרף, ירושלים
18/8/1946
ערב
לדתן שלום,
1. למברקים מבן אביגדור. האם המברק הראשון, על
שמי, נשלח על שמי בגלוי? אם כן - יש להמציא לי משהו באורח רשמי.[1]
2. עד היום אינני יודע אם הנחתנו היא שמברקים אלה
[לסוה״י], אשר אני מניח כי הם נשלחים בציפנות, מתפענחים אצל השלט.[2]
3. יש הבדל ברור בין נוסח בל ונוסח לוט.
הראשון: שעניין המֶדֶן [המדינה] ייכלל במסגרת.
השני: שהשלט יקבל המדן כבסיס.[3] נוסח
לוט נראה כהזמנת תשובה שלילית, ז״א כהכנת צידוק לאי״ש ב[ועידת השולחן ה]עגול.
מסופקני אם קו זה יתקבל על רוב הציבור. הוא עלול אך להגביר הפירוד ע״י ניסיון גלוי
לכפות שלֹמה מבלי להביא אף למו״מ עליו ולהכשיל כל אפשרות של מו״מ ע״י דרישת שלֹמה.
מכאן נוסח המברק המצורף, שיש לשגרו מייד לאבירן [מס' 103].
לגופו של העניין לא הייתי מצביע בעד נוסח לוט, אלא אם כן יש כאן טכסיס בלתי מחוור,
או - ואולי זה העיקר - אם נעשה ברור לאנשינו שיש מהצד שכנגד החלטה נחושה שהמו״מ
אינו מסוגל להכניס בה כל שינוי שהוא.
4. יש סימנים שאצל לן ואולי גם אצל רץ מנסרות
תוכניות להעברת העלילה [מבצעי טרור] חוצה ול״העמקת״ המפגע, דוגמת [הפעולה שגרמה
את] פתיחת הסֶזון.[4] יש
לחשים על אחד מיועצי [המשלחת הבריטית] המסתיים בשער (בעל המום [מו״מ] הגושני מצד
הנגלים).[5] אפשר
הכוונה היא לנזכר בסעיף האחרון של שדר עטרה אלי (האחרון), בו מדובר על הדין ודברים
בשאלת
הזמנת
נאמן (האיש נזכר שם בשמו המלא).[6]
היוכל ניצן להעלות?[7] היש
דרך למנוע [את ההתנקשויות]? אם יתאמת נצטרך להזהיר [את האנגלים].
5. נשוב ללוט. ההנחה בשורה שלישית של סעיף 3
דלעיל מתחזקת ע״י כוונת בן אביגדור לפנות למע״ל.[8]
כוונה כזו makes sense
[סבירה] באחד מארבעת המקרים הבאים:
א) לנסוע ולחזור למו״מ;
ב) לנסוע לאחר המו״מ;
ג) הנחתו היא שהוא לא ישתתף במו״מ;
ד) הנחתו היא שלא יהיה מו״מ.
והנה:
א) אינו מעשי;
ב) מה בצע בקביעת מסמרות מעכשיו ובהסעת הפלונית;[9]
ג) לא מתקבל על הדעת;
ד) הפירוש היחיד!
6. אני חושש שאנו חוזרים לבולמוס של בשורות
קלוטות מן האוויר [בעיתונות] על קרבת שחרורנו, שתקף את העיתונות ימים אחדים לאחר
המעצר. האומנם גם הפעם לא נצליח לבלום? למען השם! או שמא יחסכו לנו אחרים את טרחת
הבלימה?
7. יש לי מצפון לא שקט על שאינני כותב למפלגה.
הייתי רוצה להיות בטוח שמהלך מחשבותי נמסר והולך. יש כמה פסקאות במכתבי לאבויריב
[מס' 95]
שהיה כדאי להעבירן לוועדה המדינית. וכן במכתב זה.
8. מה בדבר ש. ל. שנתבשר על הארכה עוד לשנה,[10]
וזעירא, ההולך קדורנית?[11]
סוף
פסוק: הידיעות או ההשערות על השחרור - חלקן מקורו בהנחה שעניין ה״עגול״ עומד
להסתדר, וזה הרי מפוקפק מאוד עכשיו - וחלקן נובע בדרכים שונות (השיחה על הטלפונים;
מה ששמע המריק שבמדים) מסביבת בן גיל.[12] אבל
מסביבה זו הן שמענו בזמנו השערות כנות על 100,000! הוא
הדין.
עטרה
לא ענתה איך היא רואה סיכוייו הממשיים של המאיר לבצר לו מעמד במערב [בא״י] ובצפון
[בסוריה] (מבחינתו).[13]
חזק!
הררי