מזהה |
2876 |
שם הספר |
ירחים בעמק איילון |
שם הפרק |
100. אל: אליהו ששון, ירושלים - 18/8/1946 |
כותרת משנה |
העתק במכונת כתיבה |
100
אל: אליהו ששון, ירושלים
א-ן 18/8/1946
(העתק במכונת כתיבה)
לעטרה היקרה שלום,
בדואר זה
הטיוטה לגושן.
שמחתי
שדרך נסיגתי ישרה בעיניך.[1]
אשר
לקושייתך[2] דומני שלא קשה ליישבה. אנו מציגים קודם כל מה
שדרוש לנו - חלק הגון [מא״י] וריבונותנו עליו. אשר לשאר - הרי ביסודו של דבר לא
לנו אלא להם [לערבים] להחליט על גורלו, אם יצורף או יופרד. עד כאן נוסח אחד לשני
רמי היחשׂ. מכאן ואילך חילופי גרסאות, לפי טעמו של כל איש ואיש. לקרוב [עבדאללה]
ייאמר: ודאי שלנו רצוי בהחלט שהשאר יצורף אל נחלתך, כי מאיתך יש לנו תקווה לברית
אחים וכו' ואנו רוצים בהתבצרותך, והרי רק אם יורחב גבולך תהיה לאיש.[3]
ובהמשך:
הנה עין [ברית] המועצות צרה בך ואין מניחים לך להיכנס לטרקלין.[4] אף מע״ל
מהססים עדיין. משום מה? כי כיום אין מעמדך שווה בעיניהם, משום וכו׳. לא כן אם
תישען על שטח ואוכלוסייה יותר מכובדים. מע״ל נוכל אנחנו להיות לעזר, אבל במה דברים
אמורים - אם תהיה ברית [בינינו]. מכל מקום, עתידך תלוי בהגשמת התוכנית המוסכמת.
ובסיום: אבל עם כל סיוענו הנאמן זאת לדעת, כי לא בידינו להבטיח את הסכמת אַחֶיך -
כאן אתה הנושא בעול וכו׳.
ואילו
לרחוק [המצרי]: מה יהא גורל השאר - יחליטו בני ישמעאל. לנו נראה כי מוטב לצרף מערב
[הירדן] עם מזרח [הירדן] יחד, שכן אם יישארו מפורדים כל רגל תצלע לחוד ומישהו
[חיצון] ממילא יחלוש. לא כן אם יתאחדו - כי אז יעמדו הכן. אבל אם בכ״ז יעדיפו
פירוד – עניינם. וכדי לשכנע בכנות גישתנו ולגרש חשד של קנוניה בינינו לבין הקרוב,
אפשר אולי להוסיף: האמת ניתנה להיאמר, כי אין אנו מעוניינים בתוספת מיותרת של יחידה
ישמעאלית באומות [המאוחדות]. הנה כבר חמש, מחר שש, כלום מגיע לכם להיות שבע?
״אולי״ -
משום שטענה זו חרב פיפיות, והיא עלולה דווקא לגרות את יצר הריבוי. עכ״פ, נדמה לי
כי הקווים ברורים ואם תבדוק היטב תראה כי אינם מנוגדים. אשר למתק[5] - אם אין
ברירה תשקול [תשלם] ה',[6] אך לעתיד תבטיח רק כל ההתאמצות, כיוון שאתה
ללא אלופים ואת התקרובת הזאת השגת ע״י מעשה שוד בנק.
שלום
וצלח,
הררי
|
|
|