81
אל: זאב שרף, ירושלים
א-ן 11/8/1946 בערב
לדתן שלומות,
חוששני שאאריך הפעם. מכתב עטרה מהכבשן [קהיר] אוצר בלום.[1] אך לפני
שאגש לבעיות הנובעות מאותו דו״ח - בירור קצר בשאלת עמדת לוטציה לתוכנית.[2]
1. לגופו של עניין התוכנית, אני נשאר בעמדת אי-ההתעלפות,[3] אך בהנחה
שנצליח לתקן. ואולם
דבר אחד הוא
להגיע למסקנה, שאם יכפוּ - לא נמרוד אלא נתאמץ, קודם כל, להוציא עז ממר, ועוד חזון
למועד;
דבר אחר לגמרי
הוא לנקוט ולפרסם עמדה למפרע.
ברור שהדבר השני מוכרח להיות שלילה. אומנם, אילו אני הייתי בלוטציה,
ודאי הייתי מנסה לחפש מוצא ע״י ביקורת עניינית שוללת והייתי מתנגד לשלילה סיטונית
סתמית, כנוסח הפרסום הראשון.[4] ז״א הייתי
דואג שהכל יבינו שתוכנית זו לא נוכל לקבל, ובכל זאת שלא יוכלו למצוא בתשובתנו
תואנה לסגת גם מתוכנית זו ולרחוץ שוב בניקיון כפיהם כלפינו. אך ההודעה השנייה
מלוטציה,
מפי הדובר, תיקנה את המעוות בתיתה נימוקים
ענייניים, שמהם השתמע ברור באיזו תוכנית נהיה מוכנים לדון (פ. ב. [פרץ ברנשטיין]
ב״הבוקר״ עמד על הסוד, אך הוא עשה מזה קרניים לנגח, כדרכו).[5]
2.
להודעת לוטציה היה קודם כל ערך
מדיני-מוסרי חיובי רב. היא החזירה לציבורנו, בארץ ובעולם, את עמוד השדרה שחישב
להישבר ע״י הפורענות ["השבת השחורה"]. זו הייתה הכרזה שיש בנו כוח
לעמוד, ואם הוכינו - לא עד לידי הפקרת זכויות ועתידות.
3.
גם מבחינה מדינית-טכסיסית הצדיק הניסיון את לוטציה. נוכח השלילה הערבית היה היעדר
שלילה ברורה מצדנו הופך את התוכנית ל״טובה לישראל״ ושם לאַל כל סיכוי של תיקון, אם
לא פותח פתח לשינויים לרעה. הודעת לוטציה עוררה תגובה ב״טיימס״, ודאי לא בלי
התייעצות, שהודתה הודיה מלאה בסמכות הסוכנות ועשתה ניסיון לפייסה ע״י ציון אפשרות
של תיקונים.[6] נשארה עוד השאלה אם לא תתפרש ההודעה כסירוב בכלל
להיכנס למו״מ ואם לא תשמש תואנה לא להזמין את הסוכנות לשולחן [וש״ע], אם ייערך,
מאחר שגם בלאו-הכי קשתה עליהם ההזמנה כקריעת ים, באה הודעת אלון ליוֹפי[7] וסתרה גם
חשש זה.
4.
אני מפרט ומפרש בכל אלה, כי שמעתי היום מפי בריאותי [ד"ר אברהם ניסן] כי
״המחלקה״ [המדינית] אינה מרוצה מלוטציה בעניין זה. הוא הסתמך על דברי לֵבָב באסיפת
הסניף[8] ועל כוונתכם
להביא את העניין לישיבת [ההנהלה] הזמנית על מנת להשפיע ברוח ביקורת [על] לוטציה.
גם לאחר שהוספתי גרגר מלח, נכנסה דאגה בלבי. הייתי נזהר עכשיו מאוד מאוד מלחתור
כלשהו תחת סמכות לוטציה, אפילו אילו חלקתי עליה. כל שכן אם אינני חולק. אני מחייב
כתמיד - אדרבא, אני דורש במפגיע כל הזמן - חירות מלאה בוויכוחים בתוך המח', אך
כלפי חוץ (גם חוץ שבפנים!) - חומה! אגב, בריאותי אמר, כי הכל מתעניינים בדעתי.
ובכן הריהי לפניך למסירה בזמנית ובבית פיזל [מוסדות מפא״י].
מסור נא
לחברינו [בוהפ״צ] בהתייעצות של היום אחה״צ עם נשיאות הוה״פ המצומ', כי אין לנו כל
סיבה להתנגד להקטנת הוה״פ עד לחצי.[9] גם במחצית
יוכלו להסתדר ״הזרמים״ שבתוכנו.
5. טכסיס
השלט ברור. כל עוד לא ברורה עמדת הערבים - לא כלפי התוכנית, אלא כלפי המו״מ; בזה
יש עכשיו הבחנה מובהקת - אין להם כל טעם ״להתחיל להתעסק״ עם היהודים, מה גם שזה
עלול לחייב שחרור אסירים וסיבוכים אחרים. אם תשובת הערבים תהיה שלילית - אין שולחן
[וש״ע]. אם חיובית - יתיישבו על מדוכתנו. מכאן ואילך - תְהִייה וניחושים עם פנים
לכאן ולכאן. בהנחה שנעמוד על השחרור כתנאי בל יעבור - או יְוותרו או לא יְוותרו.
אם לא יוותרו - אין מו״מ. אם יוותרו תתעורר שאלת הייצוג. מכתב המזכיר [השר] בנקודה
זו[10] אני רואה אך
כצעד ראשון. יוכל היות שזהו גם הדיבור האחרון, אבל לאו-דווקא - לא מוּכח. אם
יוותרו גם בנקודה זו - אפשר יכניסו לשיווי משקל את המוצנף[11] ואפשר לא.
אם לא יוותרו - נעמוד אנו בפני בעיה. בנקודה זו יש שיקול לאביטייס:
נקודת
המוצא - לא ייתכן מו״מ בלי עמי.
לעומת
זה, יש להניח שהקשה מכל יהיה להשיג
הסכמתם לשיתוף העצירים -
מכאן עצתו
שאנו נודיע לעמי כי אם יהיו מוכנים לוותר לדידוֹ ויתעקשו לדידנו, הרינו מוותרים.
עד כאן אביטייס. כשלעצמי אינני רואה אפשרות זו כממשית, משני טעמים.
ראשית, הנחתי היא כי או יתעקשו לגבי כולנו או יוותרו לגבי כולנו.
שנית, אם בכלל יהיו מוכנים לוויתור בנקודה זו, הרי מוטב להם להכניס גם אותי לעסק
מלהכניס את עמי בלבד מכל ה״אגף״ [המדיני]. אעפ״י כן, כיוון שהכל ייתכן, יש לשדור
לעמי דעתנו:
א) שום מו״מ בלי התרה;
ב) שום מו״מ בלעדיו;
ג) אם יוברר
שאפשר להשיג הסכמתם להשתתפותו אך בשום פנים לא להשתתפותנו - לוותר בנקודה זו;
ד) במקרה זה
להסכים לכך רק על דרך gentlemen’s agreem’t מתוך שמירת
זכותנו הפורמלית לשלוח מי שרצוי לנו. כל אלה על דעתי ודעת צפוני.
6. נשארת
שאלת המוצנף. כאן עוד אפיקורסות! כיון שהמשווייה קיימת בין כה וכה - הן
האלגברה בידיהם ולא בידינו - מוטב שניהנה ממנה ונשתחרר, משנלקה בה ונשאר עצורים. לא בלב קל, אך במקרה האחרון דומה שאין ברירה.
ודאי, לא בלי מערכה. הנימוקים ברורים. אפילו ב-39[19], כשהתירו [ממאסר ומגלות] חברים אחרים [של
הוועד הערבי העליון], שכולם היו אחראים לרצח, והביאום ללונדון - פסלו את
המוצנף. ומאז נוסף חשבון: המלחמה והטבח.[12] איש מאיתנו
לא הסית ולא ארגן שחיטות של ערבים! מי יודע אם אין הם רק מעמידים פנים בהשוֹותם
אותנו עם המוצנף, ואילו בלבם פנימה ברור להם כי לא ישבו עמו בשום פנים. לעומת זה,
ייתכן שדעת החמרן (שני באנשי שיחה של עטרה)[13] הייתה
מתקבלת בין כה וכה, ז״א גם מבלי שהיה מזדמן להם תירוץ כה מצוין כשוויון יהודי-ערבי
גם בשטח זה, לרגל מעצרנו. סברה אחת מתקבלת על הדעת: אם הם יראו צורך להכשיר את
המוצנף כשיווי משקל להכשרתנו, אז ודאי שיהיו מוכנים להפשיר את כולנו ולא את עמי
בלבד.[14] אקווה שכל
פיתולי המחשבות ברורים. אגב את טעמי אי השוויון יש למסור לאביתר ושות', כי לאחר
שיחת הדייג[15] ודאי תתחיל
המשווייה לנסר.
7.
וכעת לתורת עטרה.[16] אני מניח
שבעצמו ראה פנים את כל השישה.[17] אם כך, הרי
זה tour de force כביר! הייתי
מוותר ויתור גמור על החמרן, החורש אך רעה.[18] ממנו נקבל
רק את ת״א! יש להקר רגליים ממנו. אבל השאר חשובים מאוד, בייחוד ג'-ו'. א' שועל
וספק אם יועיל.[19] מהשיחה עם
ו' יוצא כי ד' שוחח איתו ומסר לו שביקש תזכורת.[20] האם נכון?
והאם נכון שעטרה ראתה את כולם?
8.
אשר לתזכורת. יש להכינה מייד, אם גם איחרה לאלכס'.[21] הקווים:
א) איננו שוללים לחלוטין פידור [הקמת פדרציה], בתנאי:
1) תוספת שטח, בייחוד צפון הנגב, הרי הגליל וי-ם העברית;
2) עלייה ברשותנו;
3) שלטון נבחר;
4) נציגות באו״מ.
ב) מעדיפים פירוד [חלוקה] משום -
1) עצמאות לנו ולהם (כאן להסתייע בהגדרה טובה שבשדר עמי על מעמד
עבדאלליה);[22]
2) צמצום אחיזת הנגלים עד מינימום.
ד) עזרה לגושן - העזרה העיקרית בפתרון בעיית הארץ והסרת המכשול[26] מלבד זה -
[הבטחת]
כל ההשפעה [היהודית] בשלט,
בבית ובעיתונות.
ה) סעד כלכלי לשכנות:
1) כל המחקרים, הניסויים וההישגים - בחקל, בתעש, בסחר, בלמד, בשתף וכו'
- לרשותם.
2) מומחים לחקר במקום, להדרכה ולניהול - כאוות נפשם ובלי טובת הנאה
מדינית.
3) סעד מיוחד, טכני וממוני, למפעלי פיתוח והתיישבות, ציפוף אוכלוסים.
ו) בתוכנו תנועת פועלים כבירת כוח. מטבע ברייתה קיבלה נוסח הנגלים ולא
הגדלנים.[27] אך ייאושה מתורת הנגלה [אנגליה], על משנת
העבודה [הסוציאליזם] שבה, מוכרחה להגביר משיכת הקוטב השני,[28] למרבה הרעה,
אך ללא אפשרות למנוע אלא אם כן וכו'.
ז) אשר לחֶבר [הליגה הערבית] - פסוק כללי: [אנו] רואים עצמנו כשייכים
למשפחת עמי המזרח ומנוי וגמור להשתבץ בתוכם. מבחינה ארגונית - שתי אפשרויות:
או החבר לא ייקרא ערבי - כי אז ניכנס לתוכו.
או
יישאר בשמו - כי אז נתקשר איתו
לידידות.
סעיף ו'
הכנסתי כנגד ה' שבמסקנות המאירות עיניים. רצוי נוסח טיוטה כאן למען אעיף עין.[29]
9. אשר לביקור מעבר[30] אני מניח
שלא הייתה אפשרות לדחותו ליום אחד - אם משום שהתאריך נקבע במסמרות או מדחיפות
העניין לרגל מושב פילון (ידידיה)[31] - שאם לא כן
היה כדאי להתייעץ לפני מעשה.[32] מסרתי בע״פ
ע״י בריאותי לעמוד על תוכנית החילוף.[33] ודאי יהיה
ברור שמבחינת גודל השטחים המוחלפים התמורה מהתם להכא היא סמלית גרידא.
10.
עפ״י מה חיבר אבודן את ניתוחו? אם רק עפ״י מה שהעלה מתזכיר גאס - ניחא, אבל אם
עיין בגוף התוכנית - אַיֵהוּ?[34]
11. האין כל אפשרות ללוטציה לשגר אלינו רץ ביעף, ע״מ שיפלוט ויקלוט,
ויחזור? מה בדבר אבודן? אם לא משם הנה וחזור, אזי מפה לשם וחזור!
12.
מה פירושכם לגרסה על משלוח איש מהסוכ' הבקי בעניני ערב למגע? האם הכוונה לנסיעת
עטרה?[35]
הערה:
בשדר
אבירן יש נקודה שאיני גורס מעשיותה, והיא הנייטרליזציה. אני מחייב הפרחת הסיסמה
כאמצעי לחץ אבל לא כסעיף בתוכנית לביצוע. גם ההסתמכות על הקדושה [המקומות הקדושים]
אינה לטעמי באי־כנותה ובפיפיותה.[36]
שלום!
ישן