70
אל: זאב
שרף ואליהו ששון, ירושלים
א-ן 4/8/1946
לדתן,
1. שחרורו של ב״א הקדים את בשורתך.[1] עיניו אורו
וכולנו שמחנו. למדתי להעריך ולהוקיר מאוד את אופיו ושכלו. תגובותיו היו שקולות
ובריאות להפליא. הוא איש עצה וכדאי מאוד לשתפו ולהימלך בו. אין כל ספק כי ניתכנו
לו עלילות בתוכנו, אך צר מאוד יהיה אם ייהפך לנציג מפלגה, ועוד קטנה וכיתתית כזו
שהוא על סף הכניסה לתוכה.[2] הוא נאזר
עכשיו למאמץ חדש של איחוד.[3] אני חושש
שאם גם זה לא יצליח - ייוואש, ייכנס ויזדהה. זה יהיה בעוכריו והפסד ברור לעניין
הכלל.
2.
לך ולעטרה: עניינינו מסתבכים והולכים והחזות מתערפלת יותר ויותר.[4] קראתי במחוק[5] אצלך וראיתי
כי דברי היבוסי [קונסול עיראק בי-ם] נתפרשו כביטולה הגמור של התוכנית [תמ״ג] כולה.
מסופקני אם מסקנה זו בטוחה. גם אין סברתו של היבוסי על כוונת פרסום התוכנית
בוויכוח[6] נראית לי
כמבוססת הפעם. שימו עצמכם במקומם [של הבריטים]: הם לא יכלו שלא לקיים את הוויכוח
ומאידך לא יכלו להימנע מגילוי הקלפים בו.
3.
כל חרדת נפשי ללוטציה ועוד יותר לע״ז ולתהום המתרחבת.[7]
4. חשוב להוליך קול ע״י רדק ואחרים שסיכוי הסתלקותם[8] אינו
מפחידנו בשום פנים ותוכניותינו מוכנות לקראת אפשרות זו.
5. היש קול?
אם כן[9] - אין עיננו
צרה בבסיס [תמ״ג] ובלבד שיותן המגיע [לנו];
אם לא - לא יוכלו [הבריטים] הקימו
בשקט;[10] אשר לאיום
הסילוק לא איום כלל וכו' כנ״ל.
6. יש
להוקיע הדומדום החדש[11] הקלוּע
בהעפלה - בשילוב לפסקה בנאום ידיד אביתמר ז״ל על הארס המובא מארצות הצורר - שכאילו
הם המבצעים:[12] לקרוע המסווה
מטכסיס הכזב - עוד תואנה אחת להצדיק שיטתם [להילחם בהעפלה] הקיימת ועומדת
מלכתחילה, השיטה שהיא אֵם הטירור ולא בתו.
7. לשיחתך
עם שקספיר:[13] אם יתהה על
אפשרות חידוש הסזון יש לענות לפי פתקי הראשון לאביתר,[14] בתוספת שכל
ובהדגשת התגליות האחרונות בקהילתנו כאן;[15] אם ינסה
מיקוח לגבי ההתרה - סיכוי מפוקפק מאוד - לדחות כל גישה של מיקוח, ואם יפציר - לבקש
אפשרות של דוח מלא בע״פ להמצאת תשובה, אבל בתנאי של שיחה חופשית ללא נלווים.[16] קראתי את
הנייר האנגלי. כהלכה! ודאי כתוב ע״י Gass (כשמו -
וטוב!). למי הוגש? יש מקומות חריפים מדי, אך כפתח דבר לא אכפת.[17]
8. נושנות:
מ״מ [משה מדזיני] שיגר פתק לצפוני לתרץ מה שכתב בעניין הפרישה.[18] אחת התואנות
היא ששאלך לפני שכתב היש סיבה שלא יכתוב, וטעמיך - אין אפשרות לבחור [הנה״ס] אלא
בקונגרס וכיוב' - לא שיכנעוהו. סתם לידיעתך.
9. עיתון זה לגבי הבוער - פרובוקטור להכעיס.[19] נשמה קוויזלינגית
גסת רוח.
10. עודני מצפה לשדר אבירן עם תאריך.[20]
11. קראתי איגרתך לרחוקים. אם טרם הלכה - אולי תוסיף כי אתה כותב לאחר
חילוף דברים רב אתי וברוחי.[21]
12. שמחתי
לבשורת הטיפול בדוד זעירא.[22] הוא מבקש
לזכור כי שלושה ידידים לו:
1) בעל כתר ושמו כגֶבֶס בלע״ז;
2) החולש על
הפירמה בשקמונה ושמו ככינוי בנו של הסופר ליטאי שהיה בעל כתר בחי״ל; עוד חבר באותה
פירמה, איש הפַּלַנְגָה, רעו ואהובו של בן-סבא הרגשי.[23] אגב זעירא
בטוח כי הוא נלקח ככופר נפש לבן-סבא.
13. אם יש
לנו איזו אפשרות שהיא להזיז עניינו של אלוף המשמר[24] - אדרבא
ואדרבא.
14. טרם
עיינתי בכתב האנגלי לא״ק.[25] תוכנית י״א
מעניינת[26] - יש ללחוץ
[לביצוע]. אגב, לפי האנגלי הפתשגן המלא בידיהם. השלחוהו? דרוש![27]
15. צפוני
מבקש רחמים - האם אי אפשר להסדיר שהדואר יגיענו בוקר בוקר בשעה קבועה, נאמר ב-11. תקרא לשליח החרוץ ותברר איתו מה מעכב. רצוי
בתכלית שיהא מגיע לפה״צ, ככל שאפשר מוקדם; אז גם איגרותינו תגענה בעוד יום, להחשת
הפעולה.
ישן
עטרה יקרה, אם יש לך
הרהורים מרים על מה שעלה לאלופך [מ״ש], זיכרי מאמר חז״ל:
[ערבית: המתיירא להתמודד
בקושי, לא ישיג שאיפתו (מתוך ״כּלילה ודימְנה״)].
בבוקר, 5/8/1946
נוספות:
לסעיף 7: צפוני סבור שאין להעלות בשלב זה מה שנודע לנו
על double crossing, כי זה עלול
לשכנעם שבאמת אין תקווה לשיתוף מצדנו, ולקלקל השורה. מוטב, לדעתו, בשלב זה להתרכז
רק בנקודה אחת: אין אחראי![28] - כדי להחיש
שחרור, ולכשירחיב נראה. שיקול! שייך למה שאמרתי: בתוספת שכל.
הרצל כתב מאמר טוב - כאילו
קרא סעיף 6 [לעיל][29]
היש בידי מישהו לפענח באמת
את תעלומת הניגלות באופק שלא הגיעו? אך מה העובדות? כלום באמת נִבדו? ואילו השמות
- ההומצאו?[30] חוששני שיש
הסתננות [פרסום] בהולה מאנשי זערור [משה כרמיל], שקלטה אוזנם שמץ, ובשעה שמודיעים
להם על האופק, הם מזדרזים ומפרשים בשם ובמספר.[31]
מברק אווילי של פלקור:
הנשיא ״נלאה״.[32]