67
אל: זאב
שרף, ירושלים
א-ן, מוצ"ש 3/8/1946
לדתן
שלומות לרוב,
1. בענייני
שקמונה חילופי נעימות מעניינים בינך לבין אבודן: יום אחד מביע אבודן חששות לסטייה
מן הנוהג ואילו אתה מרגיע, שאין זה קו השלט. למחרת כותב אבודן: העניין מסתדר,
חששותינו מתפזרים - ואילו אתה מתחיל לחשוש ואפילו מזכיר מקום הזכור לדיראון.[1] רצוי יתר
תיאום,[2] אבל אני
מניח כי אלה ואלה דברי אלוהים חיים.
2. אעפ״י
שאין החשש מבוסס בעיני, לא נוכל להתעלם ממנו ויש לטכס [עצה]. יש להזהיר בכל לשון
של אזהרה ובכל הדרכים האפשריות. המעוניינים עצמם צריכים להזהיר ולאיים בקפיצה לשם
שליחת יד.[3] שקמונה
צריכה לגעוש. ויש לתקוע בכל השופרות באוזני שכניו של התשבי ועד כמה שאפשר גם של
שכני איש תמר.[4]
3. אינני בקיא
במסיבות המעשיות אך פרץ ושות׳ צריכים לבדוק ולקבוע מה אפשר לעשות כדי לקדם, ואם
חלילה יחול – לְלַוֹות.[5] מה שיהיה -
אסור שיישָנה מעשה עקירה, עכ״פ כאז.[6]
4. עניין
הנשף מסתמן עכשיו יותר מקודם, אך עדיין לא בכל פרטיו.[7] אומנם גם
מהשדר הראשון שיערתי משהו מעין זה, אך כעת יותר ברור, אם כי, כאמור, לא לגמרי.
ובכן -
א) אם טיפלו
אנ״ש - מדוע לא באו לגלות אוזן?[8] מסַמר
שערות!
ב) איך עברו
מאלגברה לאריתמטיקה בזהות?[9]
ג) לאור
הניסיון - מה גורל הזיקה ללוטציה?[10]
ד) מה פירוש
״גם בית לחם במנגנים״, הלא את מפת העיר לא יכלו בשום פנים למצוא, כלום התברר כי
עמדו על המְעָנים מבלי היזקק למפה?
ה) מה פירוש
״הוא הדין בב׳״?[11]
ו) מה פירוש
״המבקר״ וכו'?[12] פשוט לא
הבנתי.
5.
בעל שושנת גושן הוא בעלה של שושנה מגושן - המיועד לפעולת בל ואם תרפינה ידיו עלול
לתת חילו לאורייתא.[13]
6.
אנו מצפים לדברי אבירן,[14] אבל מסקנתך
(2/8/1946 סעיף 10, שורה 2 מילים 7-3) אינה מוכחת, כי לפי חישובַי נערכו הדברים
לפני התוכנית ולא לאחריה. אז ודאי היו הפנים לשׂרון [מאבק]. ייתכן גם עכשיו כך,
אבל לא מוכח.[15]
7.
אני מחייב גישת עטרה גושנה:[16] לתהות
ולהניע. לגוון ככל האפשר את הפרטיטורה ולהרבות בה את הקולות הממוצעים; עכ״פ
קקופוניה עדיפה מהרמוניה. ובייחוד להרחיב את הדיאַפָזוֹן בין הטנור היבוסי והבאס
הגושני.[17] אם יש צורך
בקו,[18] הרי: מוטב
שלמה, אך נעיין גם באגד [פדרציה] אם יורחב חבלנו לשם פיתוח ויוענק לנו העיקר
(ע'[לייה] רבתי) לפי תיקון המונח בפתק הקודם [19](ההערה למַשמיעים).
אחרת תהיינה [מצד היהודים] צרות צרורות ולא ישְלָיוּ. אם רצונם [של הערבים] להימנע
משניהם (שלמה ואגד) - יציעו הם הצעות. תמיד עדיף דו״ד ישיר מאשר בנשיאות השלישי.
8. אני
מחייב גישת אבודן ללוטציה, אך בתנאי אישור אק, בצורת מברק הזמנה.[20]
9. לסֶפֶד
ביום ב׳:[21] בעל הברכה
הביע רעיון המתקבל על דעתי: הקרת רגלינו מבית תחינתם בהנמקה: כיוון שמסמך רשמי נתן
תגובתנו לצביעות, נתפרסם ולא הוכחש ולא הוחזר[22], נשללת
אפשרות להשתתף. אבלנו לחוד. תדון [הנה״ס] הזמנית עם הצמוד, או מוטב שתקַשר ותביא
לידי קביעה.[23]
10. שוב לשקמונה. בשדָרים חוצה להדגיש כי בשבוע אחד [העפילו] מכסת 4 לְבָנות,
היינו פי
16![24] בארץ מוטב
לא להתגרות במילים עד שיוכרע.[25]
11. אני מניח שרובי תורותיה של עטרה מגיעות בסדירות ובמהירות לבל,
ללוטציה ולתשבי [לונדון, פריס, וושינגטון]. התמציות והצימוקים - במהירות הגדולה
ביותר. נא לאשר.[26]
12. היש
ידיעות מהבוער, או עליו?[27]
13. יש למסור
לממונה ב״אחוזת בית״[28] שתי
התרשמויות:
1) יישר כוח
כביר על ההסבר ששָקטוּ לאחר שהתברר שאין קולעים לבבת העין[29] - אמיץ
ונבון (בינינו: יש להגדיל פרסומת, כי בזה צידוק לנבואות הצלבן ורד״ק שהיישוב כולו
וכו', שהוזמו כאילו ע״י ההרכנה באחוזה - מדוע הרכינו? משום! שאילולא כן - אזי!!!).[30]
2) חששות
רציניים למתן כתב-זיכוי לאחראים למצור, המחובר מההודעות שנמסרו בהמשך המצור,
שהעידו על מֵעֵין שיתוף,[31] מהמחמאות
לתושבים מפי ״הכללי״[32] וכו'. אין
הכוונה לערער על הקו בו נקט הכרך, אך לאחר מעשה יש למנוע רושם מזיק ולהעמיד הדברים
על אמיתם: גילוי דעת המוחה נגד הקטלנות, הוקעת הסבל ההמוני, הדגשה שרק בגרות
האוכלוסין מנעה אסונות, הכרזה שדרך זו מוליכה להרחבת התהום ולאבדון. גם בעיתונות
יש לדאוג לסיפור כל האמת על המחסור והרעב, על עינויי ההזדהות, על
קלישות הסיבות שבגללן נאסרו מאות כחשודים וכו'.[33] חוצה יש
לדאוג להדגשת התוספת העצומה של מרירות. רקע ההצעות בסעיף זה הוא סיפורו של ששון,
כעד ראייה וכקורבן הסיגוף, שהיה כאן היום.[34]
14. מסור
ברכתי לאיש גבע המיישֵב משוחררים.[35] ילך בכוחו
ואל ישית לבו למפולת שמסביב - שאף היא חלק מהבניין.
15. בהזדמנות
הראשונה - Hansard מהוויכוח![36] אגב, הלוחם
הזקן ביקש להפחיד ממשלת-חרמו בהחזרת המנדט[37] והממשלה מנסה עכשיו להפחיד בזה אותנו (ע״י הפרסום שבישיבת יום ד'
ידונו גם על אפשרות זו).[38] חשוב שידעו
כי אין נבהלים.
16. היש לך אפשרות קשר עם רפאל[39] לדעת מה
מתרחש? האומנם כוונת 1 .No [ח״ו] לא ״להסתגל״
כלל?[40]
17. היוכל
רד״ק לפרסם כי אצל הסוה״י מצטברות עדויות כי בעצם ה״סזון״ ניסתה הרשות (בעיקר
בגושן) לפתות אנשי הסטרא [ארגוני ״הפורשים״], ע״י שיסוי וחרחור איבה (בכמה מקרים
כלפי השמאל), לגלות צפונותינו ולהסגיר [פעילויות] הגן.[41] היום שמעתי סיפור ארוך מפי יוניצ',[42] על הניסיונות
לפתות אותו ואת מרי'[43] וזה נוסף על
מה ששמע ש. [שלום לוין] מפי שניים אחרים, אחד כאן ואחד
הוּטס.[44]
18. שורר בלבול מוח רב בשאלת הנגב. יש להסביר ולהדריך, בארץ ובחו״ל, לפי
קווי תזכירנו על יכולת הקליטה החקלאית (ז. ל.)[45] המבחין
הבחנה ברורה וקפדנית בין הפס הצפוני של 4 מיל[יון] ד׳[ונם], והמשולש הדרומי של 8 מ׳. הראשון יצלח, השני לא.[46] בתוכניתם -
הראשון לערבים והשני להם.[47] יש להיזהר
מלהפיץ ייאוש מוחלט מאפשרויות [פיתוח] המשולש [הדרומי] אך להדגיש כי אלו הן הלכות
לימות המשיח, בעוד שכאן אפשרויות כבירות בעין. זאת לאביתר ולממונים על העיתונות
העברית. יש לעמוד גם על גושי השממה בהרים שכולם נגאלים.[48] כדאי לפרסם
בעיתונות העברית תמצית אותו תזכיר.
שלום לכולכם,
ישן
[37] וינסטון צ׳רצ׳יל, ראש האופוזיציה, אמר
בוויכוח, בין היתר, כי ״ברגע שאנו מרגישים את עצמנו בלתי מסוגלים לבצע את המדיניות
הציונית כפי שהגדרנוה וקיבלנוה, ושהייתה התנאי שלפיו ניתן לנו המנדט על א״י,
חובתנו למשוך ידינו מן המנדט. היינו צריכים להבהיר לארה״ב ברגע שנפסקה המלחמה, שאם
אין היא מוכנה להיכנס ולשאת בעול, נטיל את כל המעמסה על או״ם״ (״הארץ״, 2/8/1946).