38
אל: זאב
שרף, ירושלים
א-ן, 18/7/1946 בערב
לדתן שלומותי,
1. עייפה נפשנו למבקרים! ב״צ, ראל״צ, הרב ג-ן ושמחה.[1] צרור שדרים
בבוקר (גֶלֶש מאמש!) וצרור גדוש אחה״צ. שיעור בדקדוק והרצאה במדיניות ציונית.
ישיבת קריאה ודיון בבוקר וישיבה לפנות ערב. שיחות טן-דו בלי סוף. עכשיו אחרי 11 ואני בפתח
דבר. עייפה נפשי!
2. בקשה
שטוחה: אתה משלח בי אגוזים קשים[2] ואני מפצחם
אחד אחד. כיוון שאתה רואה כי אני מפצח והולך, סומך אתה על כוח שינַי ומשלח בי
אגוזים יותר ויותר קשים. הפעם הגדלת עשׂה: המעשה בפסל![3] סמרו שערות
ראשי ונשטפתי במקלחת זיעה חמה, אף את חולצתי פשטתי מרוב עצבנות, עד שפיצחתי אגוז
זה. אכן פיצחתיו לרסיסים, אך אל נא תוסיף לנסות כוחי. מכאן ואילך אשבור שינַי.
3. שיחת
אבודן[4] נהדרת
בדינמיותה, עם כל הטרגיקה שהיא חושפת. אך יש השגות, ראשית, יש להניח בבטחה, ועכ״פ
יש יתר בטיחות בהנחה, כי מ״ג [מסגרייב] זה נתכוון לבלוש יותר מלגשור. הוא
השיג משהו ממבוקשו בסוף עמ' 2 בהיסח הדעת, מתוך שאלת אבודן על משפט שלמה,[5] ובאמצע עמ' 3 (קצת מעל
לאמצע) מתוך תשובתו של אבודן על שאלתו, עם כל הזהירות והסיוג שבתשובה,[6] אכן אף הוא
גילה לא מעט, ואיני חושב שאבודן הפסיד בחשבון כולל, אך אם רק אפשר,
מוטב לא להפסיד כלל. ובכן, לדעתי, מוטב היה לא לעורר שאלת משפט שלמה אם מ״ג
[מסגרייב] לא עורר: יוזמתנו כאן רק מחלישה ואינה מסייעת; על השאלה הממארת בעמ' 3 מוטב היה
לענות: לא יצא מזה שום דבר ומוטב לכם לא להתחיל בזה. אם תהא הזדמנות יש לחזור ולתת
תשובה זו בשיחה הבאה,[7] כפרי שיקול
נוסף. תיתי למ״ג שאמר האמת על מעמדנו, בכל הפשטות;[8] וכן שהמציא
אישור, מקורי ומעניין, לנכונות גרסת עטרה על מאה ותו לא[9] (אותה
האריתמטיקה, אך מה שונים הסגנונות!); וכן שגילה שבעצם לא גילו כלום, אלא יש להוציא
מהבוץ את פ״מ [פריים מיניסטר] השלומיאל [אטלי], אשר שוב נסתבך בהצהרה נמהרת [10](כשם שהצהיר
פעם כי פינוי גושן [מצרים] נעשה בהסכמת הבנות הבוגרות [הדומיניונים הבריטים], אח״כ
חזר בו ותיקן נוסחתו: לא בהסכמתן אלא בידיעתן; ולבסוף נתברר כי לא הייתה כאן לא
הסכמה ולא ידיעה. אוהב קליאופטרה [אנטוניוס, כלומר אנטוני אידן] התעלל אז ברחמן
[אטלי] כהוגן!).[11] אשר לאבודן,
התרסתו בעניין אי״ש הייתה נועזת והסברתו את עניין הכלים [נשק היישוב] מזהירה,[12] אם גם לא
מיצה נושא זה, כי לא הזכיר את חימוש השכנות והמו״מ על ההסדר האזורי והעצמות
התקועות בגרוננו (החי״ת והלמ״ד).[13] יש להמשיך,
אך ביתר מִזְהָר. חולקני על דיבור אחד במכתבך לעידו [סנה] מ-17.7: ״כוונות
הצוות [ראשי המימשל] גרועות מכוונות האיש הזה [מסגרייב]״. מניין שאלו הן באמת
כוונותיו ולא דיבורים לסַבר את האוזן כדי לפתוח הלב? אגב, חיים [אלפרין] איש המשמר,
המכיר את מ״ג היטב, סבור שהוא אחד בפה וכו' [ואחד בלב].
4. אם נכונה
הסברה, שלגבי הוכחות של ממש העלו חרס[14] וסברה זו
מתקבלת יותר ויותר על דעתי עד שאני סבור כי אלון [הנציב אלן קנינגהם] מתכוון לשכנע
אותם למשוך ידם מתוכנית ההדפסה,[15] כדאי לנו
לעשות הכל כדי לנפח את השלפוחית, למען אשר בבוא שעתה להתפקע תתפקע בקול נפץ אדיר,
למרבה הביזיון והקצף. איך לעשות זאת איני יודע בתכלית הדיוק, אך
לא הייתי נמנע מלפרנס בעקיפין את השוחרים לטרף [העיתונאים] בכל מיני שמועות
מזעזעות השאובות ממקורות מהימנים בהחלט, על הוכחות ניצחות הקובעות את אחריותנו
האישית במסמרות וכיוב׳. דרך אחרת, הפוכה לגמרי, היא להתחיל מעתה בהוקעת כישלונם
ולהכריז כי כל השמועות שהפריחו היו התפארויות שווא, כי אין בידם כלום, כי הם
במבוכה וזוהי סיבת איחור הפרסום, כי לכן הובהל אלון,[16] כי אינם
יודעים איך לצאת מהסבך וכו׳. אולי תשקלו באיזו משתי הדרכים לבחור.
5. אשר
ללוויית הארבעה, אביטייס נכח בה, אולי גם עידו, אך לא מישהו מאיתנו [חברי הנה״ס].[17] לעומת זה
אלוף [יצחק גרינבוים] וצפוני ליוו את בן המייער וההסבר הוא משום כבוד האב והידידות
איתו.[18] לפי בקשת
צפוני אני מצרף מברק לבל בעניין זה.[19] אלוף אינו
סבור שפתק מעין זה שרמזת לו יכול להימצא בכליו.[20] הוא זוכר
שהחליף פעם פתקים עם עידו בשאלת מאמציו (של עידו) לטובת המאוכסנים שלא להנאתם,[21] אך בטוח
שקרעם מייד. לדעתי, גם אם נמצא פתק כזה, אין בו כלום, שכן הם עצמם גייסונו אז
לעזרה.[22] אגב, רצוי
שגמז [ז״ש] ובעל הגיורת [הרי ביילין] יערכו בכתב את השיחות שהיו להם בעניין זה.[23]
6. משונה בעיני, שיהיה מתנהל עכשיו איזה מו״מ בין רציני[24] לבין הזוכים
האחרונים במלכות.[25] שמא הכוונה
למו״מ באמצעות כלת הכנסיה?[26]
7. אותו שגריר נהריים [עיראק] (עיין כתבי עטרה) כלום זהו השוכן ביבוס
[ירושלים]?[27]
8. מאה אלף לבניינים (באיגרתך לעידו על שיחתך האחרונה עם הכימאי), כלום
פשוטו כמשמעו והכוונה למפעלי שיכון ברשויות?[28]
9. תנוח דעתך לגבי פרסום חיים ודוד. שום תקלה. אדרבא. יתבסמו קצת, אין
היזק. אלא הכוונה הייתה באמת כאשר בנת באחרונה.[29]
10. עם מי היה אותו ראיון שנשלח לתרגום? התוקן?[30]
11. מה פשר ״לוטציה״ שרירה? ידעתי המָלון, אך נעלמו ממני דָרָיו כיום.[31]
12. מסור נא לעידו הצעת אלוף שמא ינסה לסדר צאתו בעזרת בעליו הקודמים,
היינו החדשים שיְרָשוּם. לדעתי עליו להבטיח אפשרות חֶזֶר.[32]
13. בן-סבא
הרגשי [אבא חושי] משקמונה שואלני מה יעשה.[33] יש להודיעו,
כי לכתחילה סברתי שעליו לחַקותֵנו (כך כתבתי לך),[34] אך משחלף
הזמן, מוטב שירחיק נדוד אל מינה,[35] אם רק
יצליח, ויטה שכם עם החבורה.
14. ישראל אלוף אחי[36] שואלני אם
יספיק יעקב השקמוני כסוכך על השניים.[37] לדעת צפוני,
מוטב שניים על שניים, היינו אחד על כל אחד, אבל בעצה אחת, והוא מציע עוד יעקב
שקמוני (הראשון סיבולת והשני שיבולת).[38] אף אני סבור
כך. הודע נא לאיש בבה (לשעבר).[39]
15. הופתעתי
שהמכתב לאיש בוסטון ״מה יהיה אם חלילה וכו'״ לא היה ידוע לך.[40] שאל לבבי
ויגדך.[41] מסמך רשמי,
סטוּנְסַל כהלכה, נשלח לכל. שאל מרים.[42] פַרסמוֹ
במלואו, על תאריכו וחתימתו.למען הבָּזָק ביקשתי את ששון לבצע בעֲרָב ע״י כל
השופרות, כי המצוטט הוא כתב ששוגר לפני ג'
ירחים בהיותם [חברי וא״א] כאן וכו'. זה עד לחשבון, אך יש להחיש פרסום מלא.[43]
16. למען
הסדר אחזור בכתב מה שפסקתי בע״פ: יש להיענות לדרישת ג'-ד מכל נֶקֶד לשם יד ושם.[44] הנימוק:
כיוון שהמסוגרים מתפרשים, מה טעם שהמפותחים ימשכו ידם מלסייע?[45] אלא שעליהם
להתנות מראש שיפעלו במשותף (היינו שליחי כל נקד יחד). בתוך כל צוות לפחות אחד
היודע היטב את העֲיָרים[46] והוא ישתדל
ללמוד את הברית החדשה.[47] אם תהיינה
תקלות תהיינה. אחת לתמיד יש לקבוע מה מטרתנו: להאריך ולהרבות או לקצר ולהמעיט.[48] לפי המטרה -
הטכסיס. לכתחילה לא גרסתי חופש בכינויים, אך יצא הפסָק ולא יכולתי להשיב.[49] עכשיו רבים
המתפכחים, אלא חוששני לגזור עכשיו על שינוי סיטוני חזרה לה' אלוהיכם.[50]
17. הוא
הדין: כבר כתבתי,[51] אך היום שוב
פסקתי בע״פ.[52] ובכן מה
כוונת פרישתם של בעלי העטרות [המוכתרים] בצפון? לאיזו מסקנה הם מבקשים לדחוף
הרשות? שלא יגעו בבני מעמדם? שפיר! כי אז מה? ימצאו מה שימצאו, יאספו ויסתלקו ותו
לא באיש לא יגעו? הוֶה אומר, אם לא בעל העטרה בלבד, אזי כל הסגל, או יותר מזה. האם
זה מבוקשנו? הופתעתי שלאחר כל המלקוח לא שמו ידם אלא על תרֵי.[53]
18. אין אתי
שום עצה לגבי נווה-אור.[54] הברקתי
בשעתו לאק ונעניתי שנתייעץ לכשניפגש.
19. מעיק עלי
עניין גדע איש-נורית אך גם כאן אני אלמן מעצות. אולי תימָצא איזו תעסוקת ארעי עד
שירחיב?[55]
הגעתי לקצה רשימת הסעיפים
שלפני. אקווה שלא נשכח דבר חשוב. עוד עלי לכתוב לחברים, לאמת [שמורק] לחוד, וקצרות
לפזית.[56] השעה
מאוחרת.
19/7/1946, בבוקר
עוד לדתן:
לסעיף על משפט בית אחי
[קיבוץ יגור] הוספתי שְקול: עסק זה יש לנו כל העניין להעצימו ולעשותו במת מגן לכלי
המגן [נשק ה״הגנה״] קבל עולם. המטרות שתיים:
א) להוכיח כי זהו כלי מגן ואין מנוס מלהיזקק לו, על גבי הרקע שבארץ
ומסביב, לאור החזות ההיסטורית, לצל הפורענויות שבאו על אחרים וכו' וכו';[57]
ב) להוקיע האבסורדיות שבהרשעת יחידים כשהעניין בנפש העם כולו והעם כולו
בַקשר. זה מחייב שיעור קומה, היקף מדיני, עוז רוח, כושר מֶלל וכו'. הצעתי: ה״ס. יש
לנסות אליו דבר מייד: היסכים? היוכל (מפאת הדינים)?[58] בינתיים
להתקשר עם היעקוביים[59] לעקיבה
ולהכנה.
ישן[60]