ישראל מציגה: אי שוויון גם בהנצחת ראשי ממשלה

מאת יוסי מלמן, הארץ, 9/1/07

 

 

לפני כשבועיים החליט משרד המשפטים להקפיא את המימון השנתי למרכזי ההנצחה של רוב ראשי הממשלה והנשיאים לשעבר של ישראל. הסיבה: המועצה הציבורית להנצחה חסרה חברים ולכן לא היתה יכולה להתכנס ולאשר את התקציב. ההחלטה על הקפאה חושפת אי שוויון במפעל ההנצחה, שמעדיף ראשי ממשלה ונשיאים "מיוחסים" יותר לעומת "מיוחסים" פחות, המשפיע על חלוקת התקציב. "בכל הקשור להנצחת ראשי ממשלות ונשיאים שהלכו לעולמם - יש אפליה", אומר יעקב שרת, המנהל את העמותה להנצחת זכרו של אביו, משה שרת, ראש הממשלה השני של ישראל. עמותה, ששוכנת בדירה שכורה ברחוב בן גוריון במרכז תל אביב.

 

מפעלי ההנצחה של ראשי הממשלה והנשיאים לשעבר דוד בן גוריון, יצחק בן צבי, יצחק רבין ומנחם בגין זכו למעמד "מיוחס" ופועלים מתוך חוק. אליהם יש להוסיף את השר רחבעם (גנדי) זאבי, שגם בעבורו נחקק חוק. בזכות החקיקה מוענק להם סיוע נדיב מתקציב הממשלה, יוקרה וחשיפה ציבורים והם פועלים בתנאי רווחה.

 

בקצה השני נמצאים גופי ההנצחה הדלים של ראש הממשלה לשעבר משה שרת, ראשי הממשלות לוי אשכול וגולדה מאיר והנשיאים חיים וייצמן, זלמן שז"ר וחיים הרצוג. במקרה שלהם, ידה של הממשלה קפוצה. פעילות ההנצחה אמנם זהה לאלה של הגופים המיוחסים - ימי זיכרון, ימי עיון וסדנאות, פרסום ספרים ומחקרים והפעלת אתר אינטרנט, אך השוני הוא בתקציב: 300 אלף שקל בשנה לרגילים, מיליוני שקלים ל"מיוחסים".

 

את האפלייה קשה לתקן. גם אם רוצים לתקן את המעוות, הרי שנדרשת חקיקה ולשם כך זקוקים לח"כים. "היו ראשי ממשלות שהיו להם שדולות ונמצאו חברי כנסת שיחוקקו את החוק", אומר שרת. "בהיעדר חוק אני מרגיש שיש ראשי ממשלה מועדפים, ויש כאלה שהם מקופחים. אסור שיהיה הבדל בין ראשי ממשלות". לדעתו, יש לחוקק חוק כללי שיסדיר את הנצחתם של כל ראשי הממשלות.

 

לפני כשבועיים נוספה לעמותות בעיה חדשה. על פי הוראה של אמנון דה הרטוך, ראש אגף חלוקת תמיכות במשרד המשפטים, נאלץ משרד ראש הממשלה להפסיק את ההקצבה לעמותות. בהודעה שנמסרה למשרד ראש הממשלה, טען דה הרטוך כי החוק מונע ממנו לאשר העברת סיוע ותמיכה לעמותות, בלא אישור של המועצה הציבורית להנצחה. ואולם המועצה להנצחה, הפועלת במשרד ראש הממשלה, לא הצליחה למלא את שורותיה כנדרש בחוק והיא פועלת בהרכב חסר.

 

בשנת 2000 ירדה ההקצבה לעמותות ראשי הממשלה והנשיאים מ-300 אלף שקל בשנה ל-120 אלף. ראש הממשלה אהוד אולמרט הורה לפני כחצי שנה להגדיל שוב את ההקצבה. ואולם, ימים אחדים לפני קבלת התקציב בעבור שנת 2006, הורה דה הרטוך לעכב את התשלומים עד שמועצת ההנצחה תפעל בהרכב מלא. "הוא אפילו לא טרח להודיע לנו על כך או לתת לנו התראה מראש", סיפרו במשרד ראש הממשלה.

 

"עלי להקפיד שיפעלו כדין", הספיר דה הרטוך את החלטתו. "מדובר בכספי מדינה. החוק קובע שלא יחולקו כספים בלי אישור מועצת ההנצחה, שלא אישרה את העברתם. זו לא אשמתי שהמועצה לא הורכבה עדיין".

 

לפי החוק, במועצת ההנצחה 21 אנשי ציבור בעלי מעמד. כיום מכהנים בה רק שמונה, ביניהם שישה שרים. מזכיר המועצה להנצחה אבי וידרמן הסביר, כי הקושי למלא את המועצה נובע מהיעדר ביקוש. "לא מדובר במשרה יוקרתית ואין עליה קופצים רבים מבין מי שנמצאים מתאימים לתפקיד", אמר. לפי הערכת משרד ראש הממשלה, בארבעת החודשים הקרובים תורכב מועצת ההנצחה, היא תתכנס ותאשר את ההקצבה.

 

בעבור שרת זהו פרק זמן ארוך מדי. "לא בטוח שאצליח להתקיים עוד ארבעה חודשים בלי הכספים שהייתי אמור לקבל", העריך אתמול. בינתיים הוא מנסה למצוא תורמים פרטים. מצבו של צבי יקותיאל, מנהל מרכז שז"ר רע הרבה יותר: "הפסקתי בחודש שעבר לשלם מס הכנסה. החודש אין לי כסף למשכורות ואני חייב לספקים".

 

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה, כי "המשרד עושה כל אשר בידו לשנות את החלטת משרד המשפטים או למצוא פתרון חלופי שיאפשר העברת הכספים".

 

חזרה לדף הבית