עם הג׳מעה - חבר - 20.8.1949
מזהה  195
שם הספר  2010 פינחס (פינצ'יק) מישקוב
מספר פרק  7.
שם הפרק  עם הג׳מעה - חבר - 20.8.1949

 

 

חברים מספרים

 

 

עם הג׳מעה - חבר - 20.8.1949

 

 

שנת 1943 - ימי המחלקה באיילת השחר.

זו הייתה מחלקה פל״מחית טיפוסית. רוב החברים היו בוגרי בתי ספר תיכוניים בירושלים. אלה ״הוסתו״ על ידי ישראל ליברטו בסקי, שהיה אז מפקד פלוגה ו׳ בפלמ״ח, להתגייס לשורות הלוחמים כדי להרוג כל אויב באשר הוא.

כל חודשי החורף שכנה המחלקה בעליית הגג מעל לרפת באיילת השחר. התנאים היו קשים למדי; לא תלבושת חורפית, לא נעלים, לא שמיכות והמיטות רעועות.

כולם גרו באולם אחד ארוך וכל בדיחה וכל צחוק היה מהדהד מן הקצה אל הקצה והפרות מלמטה הוסיפו נופך משלהן:

געייה קצרה או ממושכת צרודה או צלולה.

ריח ״ניחוח״ של הזבל,

צליל סילוני החלב הנשפכים לדליים,

צעקותיהם של הרפתנים והרפתניות, שמורגלים לחלוב את הפרות דווקא בשעה שלוש בלילה.

״נו קומי, נבלה״ רגל, ״חבובה״ ועוד, היו לחלק בלתי נפרד מהווי המחלקה.

ובערב, לאורו של פנס נפט מעלה פיח ישבו הג׳מעה, התלוצצו וסיפרו בדיחות ומצב הרוח היה מרומם למרות התנאים הקשים. היה ״חם בלב״ ותמיד היו שמחים ועליזים. יתושי הקדחת רחשו סביב, נתמשכו ובאו אל אור העששית ובלילה עקצו ולא הניחו לחבריה לישון, זימזמו ועקצו בלי סוף ורבים מבין החברים חלו בקדחת.

כאן בעליית הרפת חושלה האחווה והריעות של הלוחמים.

היו פה טיפוסים שונים:

אינטליגנטים שונים שנתכוונו להמשיך בלימודים בתום השירות בפלמ״ח,

חניכי תנועות חלוציות שהתכוננו להמשיך בחיי קיבוץ,

בני משקים בעלי ביטחון עצמי,

וסתם יחידים שהתלכדו והיוו מחלקת פלמ״ח טיפוסית.

היו פה גם אגודות שונות: כאן קמה אגודת ״המישקובסטים״ על שמו של פנחס מישקוב. האגודה הזאת הייתה נושאת את תורת המישקוביזם, שדגלה ברעיונות שפנחס טיפחם.

פנחס מישקוב, שהיה חניך מחנות העולים התחנך על תורת העבודה ואהב את העבודה באמת ובתמים. הוא עשה בה בכל נפשו ובכל מאודו. שעה שהחברים נדרשו לצאת לעבודה בשעה 6.30 בבוקר ולסיימה בשעה 4.30 אחרי הצהרים הרי שפינצ׳יק (כינוי לפנחס מישקוב) היה משכים קום לבל יאחר חלילה, יוצא למחסן הכלים לפני הזמן ומחכה למחסנאי שייתן לו הכלים ולפנות ערב לא היה נרתע להתחיל בשורה חדשה של עגבניות או של ענבים בשעה 4.15 כשכל החברים התכוננו כבר לחזור הביתה. הוא אהב את העבודה, לכן לא הייתה עליו למעמסה. וגישה כזו הייתה לו לכל דבר בו עסק.

הוא דבק באימונים ועשה אותם בנאמנות בלתי רגילה.

לא היה סיור שלא נעשה בידו באופן יסודי,

לא היה מסע שלא הכינו כהלכה,

לא היה מרשם שלא עיבדוֹ לכל פרטיו ודקדוקיו.

כל אלה היו מייחודיו וטיפוסיים לאופיו של פינצ׳יק. ואלה שנהו אחרי תורתו של פינצ׳יק נקראו: ״מישקוביסטים״. אולם גישה זו לא הייתה לפי רוחם של כל אנשי המחלקה והיו כאלה שהשתדלו, שחייהם יהיו קלים ונוחים יותר ואף הם הקימו שתי אגודות מתנגדות שנקראו אגודת ״הבלמים״ ואגודת ״הבריאות״. אלה שקדו יותר על בריאותם והתאמצו פחות.

פינצ׳יק עש את אשר עשה באופן טבעי ולא מתוך כוונה להתבלט. כזו הייתה תפיסתו והוא לא נטה לכל גישה אחרת - זה היה אופייני מאוד לו ושימש כקו מנחה בחייו לאחר שחרורו מן השירות המלא והעברתו לרזרבה הירושלמית של הפלמ״ח.

כאן הוא נעשה אחראי על תלמידי האוניברסיטה, שהיו ברזרבה, והוא עצמו משתתף בכל פעולות הרזרבה.

בימי המאבק הוא מפקד על כיתה, שיוצאת לפעולה ״בליל וינגייט״, שבו נהרגה ברכה פולד.

בפעולה נגד השלטון הבריטי בחבלת מסילות הברזל בארץ,

הוא שהוביל כיתה לחבל במסילה בסביבות מלחה.

בליל פיצוץ הגשרים הוא משתתף בפיצוץ גשר אלנבי

ובנסיגה הארוכה מעין טרייבה לרמת רחל הוא משמש כגשש.

בעיקוב אחרי הקצין האנגלי, שעינה את אסירי בירייה, הוא משתתף באופן פעיל ביותר

וביתו משמש מרכז יציאה ומקום מחבוא לנשק בימי חוקי החירום הקשים.

עם שליחת בחורים לעסוק בעבודת ההעפלה נשלח גם פינצ׳יק ומארגן מחנות עולים באיטליה.

הוא עצמו עולה לארץ עם אונייה בראשית המלחמה ומביא איתו תגבורת לארץ.

אחרי ליל הל״ה, שהיו ברובם אנשי הרזרבה הוא מתחנן להיות מפקד כיתה ולהילחם באוייב. אולם מפקדיו מעריכים, שהוא מסוגל להיות קצין תרבות גדודי. הוא אינו מסכים, ומנסה לשכנע שבתור מפקד כיתה הוא ימלא את ייעודו וינקום את דם חבריו. הוא מקבל הוראה לצאת לקורס לקציני תרבות שנמשך שבועיים. הוא משלים עם התפקיד ועם צאת התגבורת לכפר עציון הוא יוצא כחובש באחד המשוריינים בשיירת נבי-דניאל. הוא נמצא בין המכוניות שהספיקו לחזור לכפר עציון ובגוש הוא ממלא תפקידים שונים. בהתקפה על הגוש הוא נלחם עם יתר חבריו ונופל בקרב.

איש פלמ״ח טיפוסי, שהקדיש את מיטב שנותיו להגברת הכוח העברי הלוחם ולבסוף גם נפל בקרב.

אחד מאנשי השורה שעשו את עבודתם בשקט ובצנעה, שבזכותם הגענו עד הלום.

 

העתקת קישור