הודו [ב] - 11.11.1956
שם הספר  משוט באסיה
שם הפרק  הודו [ב] - 11.11.1956
כותרת משנה  בומביי

 

בומביי,  11.11.1956

 

עברתי אתמול מהמלון לדירתם של אבּי ורחל והבוקר הייתי במצב של התפוקקות גמורה לאחר המתח העצום, מרט העצבים ועקת הנפש של עשרת הימים האחרונים. לא הצטערתי שלא נסעתי לטיול הבוקר באונייה עם כל קהל הצירים והאורחים, בכללם אנשי משלחתנו.

"טיימס אוף אינדיה" פירסם את תוכן תשובת בן-גוריון לבולגאנין, לרבות הצו של מפקד הדיביזיה השלישית בסיני, אומנם לא במברק בעמוד הראשון, אלא כדוח של סופר מדיני, מפיו של מ. ש., מי שהיה וכו', במקום די מכובד בפנים הגיליון. לא נפל צרור ארצה מכל מה שהכתבתי, זולת פרט אחד ודווקא חיוני, כי לאיגרת-התשובה, צורף תצלום של המסמך המצרי במקורו.

שוב נאום של נהרו – בעצרת עם בכלכותה. סתם את הגולל על ברית בגדד - היא מתה ולא תקום. דיבר על ברית זו כשם שאנו מדברים על שביתת הנשק עם מצרים. תלה בה את קולר ההתפוצצות במזרח התיכון, כיוון שהיא שגרמה להזדיינות מצרים בנשק סובייטי. כאן נתבקשה ואפשר נשתמעה חולייה נוספת והיא ההודיה כי הזדיינות מצרים היא שעוררה את ישראל לפעולה ישירה - משמע שיש לדון אותה לכף זכות.

קרוב לצהרים דיבר אלישיב מדלהי. נהרו חוזר מכלכותה מחר בצהרים ואילו בשלוש מתחילה הוועידה. אין איפוא, סיכוי להגיע אליו לפני הפתיחה וספק אם בכלל אפשר יהיה לראותו. החלטתי לא לשנות את התוכנית, הקדשתי את היום לסידור ניירותי ולמילוי פיגורי היומן, ויצאתי כפי שנקבע. טסנו כארבע שעות בניתור אחד. בדרך קראתי את הספר Kashmir over Thunder (רעם מעל לקשמיר) - תיאור מוסמך וחי של מלחמת הודו ופקיסטן בקשמיר בשנת 1948, סיפור צבאי מרתק שיש בו כמה פרקים מזעזעים, כתוב בידי קצין יהודי בצבא ההודי הסדיר - שוב תופעה מוזרה כזאת - מוריס כהן שמו, סגן אלוף בחיל הקשר, הוא עצמו שלח לי את הספר במתנה ממקום-חנייתו אי שם במערב-הודו. הספר מגולל בתכלית הדיוק הצבאי את השתלשלות המערכה לכל שלביה ופרטיה ועם זה הוא רצוף תמונות נוף והווי, פרשיות רוטטות חיים של קרבות עזים, מיבצע סבל והחזקת מעמד על אנושיים בהררי שלג, רגשות אנוש עמוקים - ופטריוטיזם הודי נמרץ.

כן עיינתי בחוברות ששלח לי ג'יי פי על תנועת בהודאן והחוטר שיצא מגזעה, והוא מתיימר עכשיו ליהפך לגזע בפני עצמו אשר בהודאן היא אחד משורשיו, היא תנועת ג'יוואן-דאן. בהודאן היא התנועה של מתנת קרקע ואילו ג'יוואן-דאן באה להפעיל אותו עיקרון של התנדבות ומופת אישי בכל שטחי החיים ועל-ידי כך לעשות את בהודאן לפרט מהכלל. נביאה של תנועת בהודאן הוא הישיש וינובה ומסתבר כי ג'יי פי הצטרף אליו הן כחסיד נאמן והן כראש-מטה רחב אופק ושיטתי, שיומרתו היא להרחיב את התנועה ולקבוע לה מטרה כל-כוללת. תמצית תורת ג'יוואן-דאן היא תנועת התנדבות והגשמה חלוצית אישית, שעיקרה הקדשת החיים להגשמת הסוציאליזם בפועל ממש ועל-ידי מופת חי. עד כאן הכל כשורה, אבל המגמה היא אנרכיסטית - לעשות את המדינה למיותרת ולהביא את הדברים לידי "קמילת" השלטון מאליו. אצלנו ניצב הקיבוץ איתן בשתי רגליו על הקרקע המוצק של המדינה ואילו כאן מרחפים רגלי התנועה באוויר.

 

עם ראש ממשלת ציילון בדלהי

 

הגעתי לדלהי ב-11 בלילה ופגשוני אלישיב ויעקב אבנון ממחלקת או"ם במשרד החוץ, אשר הוחזר מטהרן לקושטא ובקושי הבקיע לו דרך עד שהגיע הנה. הובאתי ל"אשוֹקה" - מלון ענקי, בניין חדש אשר טרם הושלם, אבל ועידת אונסקו החישה פתיחתו. נתבשרתי כי הגיעו גם סמבורסקי ומשה אבידור. רק ליאו כהן איתרע מזלו - הזריקה נגד חולירע הפילתו למשכב וגרמה לו ייסורים קשים.

דיברתי עם חברים בבומביי. - לא החמצתי דבר על-ידי אי-הופעתי בעצרת. היה המון עצום - כארבעים אלף! ולכל נואם ניתנו רק שלוש דקות. מה אפשר לומר בשלוש דקות? לדעתי, עולם ומלואו.

 

העתקת קישור