230
אל: זאב
שרף, ירושלים
7/10/1946
לדתן שלום,
1. שני דוברינו, בי-ם ובל-ן, קבעו היום רמה הוגנת מאוד לביטוי ציוני
מדיני בחירום הזה. ההודעה הלונדונית עשויה לגמרי כהלכה - מרוכסת בכל הכפתורים.[1]
2.
הדו״ח ברדיו הערב על כינוס הקה״ק והמעפָּל בנגב[2] ודאי חישמל
את היישוב - אם לדון לפי השפעתו על הבחורים כאן. איזה מכשיר כביר - אם משתמשים בו
כהלכה! מגיע יישר כוח לבבי לעורך![3] שמתי לב כי
[יוסף] וייץ מסר הודעתו ״בשם הסוכנות והקה״ק״. חבל שבעיתונות הבוקר נקבעה הספרה 11 ולא 12. צריך היה להכתיר: ״12 יישובים חדשים - מהם 11 ביום אחד״. אנא, דאג שאקבל רשימה מדויקת של
שמות המקומות - כי בעיתונות אין מְתום. לאיזה מקום עלו לפני 4 ימים? איזה גוף עלה לשם?
3.
אם לא שמעתם את .b.b.c,
הרי נוסחתו:
As a political
demonstration, the Jews of Palestine worked today
from dawn to dusk in setting up eleven new settlements in the ,southern part of the country
4.
מכיוון שאני עומד בשער הפרסום, מדוע פ״פ אינו חוטף מידי ״דבר״ את עניין קפריסין
ועושה ממנו מטעמים? תֵיתֵי ל״דבר״ שהוא מתמיד בעניין.
5.
ושוב לעניין הנקָדים: צריך היה לגָרות את המריקים להדגיש, כי כל אלה באָסוּר.[4] עכ״פ
סוכנויותינו [״פלקור״ ו״יט״א״] צריכות לעשות זאת, ואם לא עשו - ימַלאו.
6. אילו עוד הגיעה בימים אלה שיירה-שיירותיים [של מעפילים] והצלחנו
להנחיתן, הייתה השמחה שלמה.
7.
יש לחשוב ברצינות ובדחיפות על החדרת אחדים, בתוך זרם ה״מתחיילים״ לבית לן [לח״י],
ע״מ לגלות צפונות לפני מעשה [טרור] לשם סיכּולו. הקושי ודאי עצום, אך יש לנסות בכל
המאמצים.[5]
8. עלי לבקשך מחדש, לשים לפניך את שדרי האחרון בשבתך לערוך את שדרך,
למען תשמור להגיב על כל סעיף, במידת האפשרות והצורך. נהג בי כשם שאני נוהג בך -
שדרך האחרון תמיד לעיני בכותבי. לא מצאתי בשדרך מהיום כל הד לשדר הראשון שצירפתי
בשביל בל, בו מסרתי לפזית ולך להחליט אם לשלחו או לעכבו לע״ע. בינתיים הוספתי עוד
שלשה שדרים ורצוני לדעת אם ארבעתם נשלחו.[6]
9. בהתייעצותנו
היום לא ראינו עצמנו חייבים להגיב בשלב זה על הצעת השלושה בדבר כינוס מושב מלא, כי
אין אנו עכ״פ בדעת א״ש[מורק] שיש להפסיק מייד,[7] והרי ממילא
פֶגֶש מחר יתקיים[8] ומצאנו שמוטב להמתין עד שנשמע תוצאותיו בהבעת
דעה על הפעולה להבא (רק אילן חיווה דעתו, שאם תתחדש המליאה אין בשום פנים לקובעה
במקום המונע השתתפות אחד משני האלופים [ח״ו וב״ג]; היינו - לא בלונדון ולא
בוושינגטון, כיוון שהקשיש לא ירחיק נסוע במצבו כיום, אלא רק בלוט או בדומה לו).
לעומת זה דנו על סכנת ההסתבכות וההידרדרות במורד בשביל הנפתל והנלוֹז של ״ועדת משנה״
וסיכמנו נוסח בשדר לבל, המצורף.[9] שדר זה הוא
בשם ארבעתנו, ואילו הקודמים על דעתי ואחריותי בלבד.
10.
לא כל עצותיו של כתריאל נכוחות בעיני.[10] אבוי אילו
נתקבלה דעתו ולפידות נעדר מהפגש. הוא היחיד שדיבר דברים כמתלהמים.[11] גם איני
גורס - מעולם לא גרסתי וכמדומני לעולם לא אגרוס - השיקול, שהִנה יוכלו לטעון
שהתייעצו איתנו. שיקול זה שוברו בצדו - אם לא ניכנס במו״מ יוכלו לטעון שמנענו מהם
עצתנו ומה צדק יש לנו להתלונן? (למעשה טען זאת כבר אטלי בתשובתו).[12]
11. יש להזריק לכתריאל מנה הגונה של סבלנות (אלי, אלי, מה רב קוצר הרוח
להגיע אל בל ומה רב קוצר הרוח לשבת שם אם לא מייד נושאים אותך על כפיים!),[13] ידריך
ויפרנס את כל הנפשות הפועלות. אקווה כי שדרי ישא פרי ומשהו יסתדר לגבי מסגרת
הפעולה והיקפה. אם שלחת השדר ההוא ע״ש יוסף [לינטון], אולי תשדור לחוד לרפאל
ונתנאל כי נשלח שדר כזה. עצתי ביחס לרפאל לא באה לחלצו מן המיצר הבֵלי, אלא לגופו
של עניין מע״ל בשבועות הקרובים. ושוב לכתריאל: הוא נחפז מדי לסתום גולל על הצדיק
ועל מפעלו שלו בקשר לצדיק.[14] הוא מוכרח
להמתין לו שם ולהביא לידי שיחה גלויה בינו לבין רציני בענייננו. ואל תיפול רוחו אם
אנשינו לא יפגישוהו מייד עם גויים חשובים.[15] עם מי הם
עצמם נפגשים? מתוך מכתבֵי כתריאל אני לָמד שכבר היה אצל לוט. הכתב משהו על שיחתו
עם אבירן?
12.
בעניין ה״ב: האם אפשר לברר מפי פזית והגיס מה בדיוק הוחלט אצל לוט בדבר העברת
הסמכות מעכסה ליום א': האם הוחלט שעל כל פרט, יהי אשר יהיה, יוחלט ביום א', או
שהוחלט שרק על סעיף 5 (ח') יוחלט ביום א', ואילו ביתר הסעיפים קיימות הוראות קבועות
ולפיהן הפעולה? או שהוחלט שסעיף 5 (ח') בכלל אינו קיים עד לכנס [הקונגרס
הציוני], ואילו על כל פוֹעַל לפי יתר הסעיפים פוסקים ביום א'?[16]
13.
עמיתי בא בהצעה של פעולה ב-סun. נראתה
דחוקה בעיני אך הצעתי לו לנסחה. התוצאה מצורפת. תעתיק המלכה [המזכירה רגינה
מדזיני], המתמצאת בכתבו, ויישלח לבל וללוט, רצוי בידי אחד הטָסים. אנא, אַשֵר.[17]
האם אתה
עוקב את חליפת השדרים עם כָּלֵב [לבבי] בשאלת השפות?[18]
אביחי