210
אל: גולדה מאיר, ירושלים
23/9/1946 ערב
לפזית שלום,
אם חָלַקתי
הרי רק על הגישה היסודית לבעיית המו״מ; כתוֹלדה מזה, בשלב האחרון, על ההתנגדות
להשתתפות בעגול גם אם יתמלא תנאי ההתרה.[1] אני מקבל
ההסבר, כי ״עיכוב הקריאה״ הצילנו מכניסה ללא תנאי,[2] ז״א מאסון
כפול:
ויתור על
עצמאות לקראת המו״מ
וויתורים
במו״מ עצמו, שהרכב המשתתפים היה ערובה להם.
אך מראש
לא יכולתי לדעת כי עד לידי כך הגענו - לךָ, המקבל השדָרים ישירות והשומע מפה
לאוזן, נהירים הדברים יותר ויש יותר רגישות בקצות האצבעות. סבור הייתי, כי אם
יוחלט, ברור כי
א) מוכנים ללכת, אבל
ב) אך ורק אם וכו׳ - כן יקום.
המחלוקת
לא הייתה בשאלה אם מותר ללכת בלי התרה וחופש מינוי - בזה אנו מאוחדים. המחלוקת הייתה
- ואולי עוד הינָה? - אם חובה ללכת באם תנאי זה יקוים; יותר נכון, ועכ״פ יותר
מציאותי, לומר: אם חובה היא להחליט ולהודיע, כי אנו מוכנים ללכת באם יקוים תנאי זה.
תודתי לך
על מכתבך.[3] אני מקווה כי כתוצאה מחילוף פתקים זה, בצירוף
משהו שכתבתי לדתן עוד אמש,[4] יתלבנו
הדברים. ואני מחזק את ידיך לקבוע עמדתך לפי הכרתך ותחושתך[5] - במידת
האפשרות לאחר שמיעת דעות וכן, במידת האפשרות, מתוך התחשבות בהן.
כל ברכותַי.
שנה טובה - בכל הפשטות היהודית!
אביחי
ועתה
לשאלה העומדת להכרעה בפני המצומצם: בעצם עמדותינו ידועות, אך מכיוון שכאילו נתחדש
משהו, והוא ההצעה שנלך למשא-ומתן בלי התרה, מתוך תקווה או אמונה כי הכניסה
למשא-ומתן היא שתביא לידי התרה[6] - ראינו
לחזור ולקבוע מסמרות.
ובכן, אנו
בכל תוקף נגד כניסה למו״מ בלי התרה וחופש מינוי הנציגים כתנאי בל יעבור, קודם
לכניסה.[7] וכן אנו כולנו בהחלט בעד כניסה למו״מ בשלב זה
אם התנאי הנ״ל יקויים.
(צפוני עובר מנמנעוּת לחיוב, כי התרשם מהודעת
רציני בשיחה האחרונה על ויתור הוועד בשאלת הבסיס).[8]
אשר
לפרוצדורה הצעתנו היא כי תתקבל החלטה פנימית המחייבת כניסה למו״מ בתנאי של חופש
המינוי ע״מ שיהא ברור כי זה כולל התרה; בעניין התנאי יש לדאוג ללשון ברורה וחותכת
ואולי מוטב לאסור כניסה למו״מ בלי זה. כלפי חוץ יאמר, כי הוהפ״צ ייפה כוח ההנהלה
להחליט בדבר כניסה ונתן לה הוראות על תנאי הכניסה.
כוונתנו
להימנע מחידוד עניין התנאי כלפי הערבים שיגרֶה אותם למפרע לפתוח מחדש שאלת המוצנף
בפומבי רב.[9]
לשאלתך
בדבר סעיף ב' בנימוקי נחום [גולדמן]:[10] כל הנימוקים
האלה נכוחים והיו לעיני כשקבעתי עמדתי מלכתחילה נגד פרישה מהמו״מ, אך לא גרסתי
מעולם השתתפות בכל מחיר, אלא קבעתי שני תנאים בל יעבור: התרה וחופש המינוי. על אלה
איני מוכן לוותר גם למען אותם הנימוקים, החשובים מאוד בעיני. אמונתו שהַכניסה
למו״מ אך תחיש את ההתרה משונה בעיני, כשאנו נדרשים להיכנס למו״מ אזי יוזמת הצגת
התנאים בידינו, אבל משנכנסנו למו״מ והם נדרשים להתיר - הרי יוזמת הצגת התנאים
בידיהם. מניין לו שיתירו אז ללא תנאי? מניין לו איזה תנאי יציגו? מניין לו שנוכל
לעמוד בתנאי? וכל זה מלבד הפסול המדיני והמוסרי שבכניסת נציגות-עם למו״מ עם שלטון
זר בשעה שחלק מאותה נציגות שבוי בידי אותו שלטון; וכן מלבד הסכנה הממשית, שבין
פתיחת המו״מ עד להתרה (בהנחה המפוקפקת שבוא תבוא ההתרה עוד בזמן המו״מ!) יכולים
להיעשות ע״י הזקן [ח״ו] ונושאי כליו כיום ויתורים שיהיו בכייה לדורות.
בכל הפרשה
הזאת צריך בר-לבב לקחת איתו חזרה פטיש קטן: שלאג דאס דיר ארויס פון קאפ![11] על דבר אחד
אני מחזיק טובה לנחום: ע״י נבואתו, שאי כניסתנו למו״מ עכשיו תרחיק את ההתרה הוא
מסייע להסיר מעלינו, היושבים כאן, את החשד שכל הלהט שלנו בעמידה על התנאי הוא לשם
החשת דרורנו ולא מתוך הערכתנו את העניין לגופו. אין אנו חייבים לקבל נבואת נחום
כתורה מסיני, אבל בשום פנים אין לבטל אותה. יש אפוא פנים לכאן ולכאן, והיה אם
בעמידתנו על התנאי יוחש הדרור - נשמח. אך אם יידחה - נעמוד בזה.
שוב שלום.
א.