183
אל: זאב
שרף, ירושלים
16/9/1946
(העתק במכונת כתיבה)
להדו שלום,
1. על הימנעותי מלחוות דעה הפעם תקרא בשדרַי ללפידות[1] ולרעיה.[2] מדהים המרחק
בין הגרסות.[3] בראשונה נמסר כי השלט יפרסם שהוא הזמיננו
להציע את תוכניתנו. ומהנוסח שהומצא יוצא, כי יפורסם (לא ברור ע״י מי - אפשר על
ידינו אנו), כי ״סודר שנבוא להשתתף בוועידה. להיכנס בוויכוח עם מה״מ ו(אחרון
אחרון) להרצות את השקפותינו״.[4] ואחרי הכל
קשה להבין על מה ההסתמכות לגבי שינוי האווירה.[5] בפריס עוד
אמר, או רמז ב.[ווין] כי בעניין העצורים לא יהיה קושי והזכיר שכבר קרו מקרים
שאנשים היו אסורים ואח״כ שותפו במו״מ;[6] אפילו במכתב
האולם מ-26/8 נאמר כי בעניין הנציגות חזקה שיגיעו להסכם, או משהו מעין זה;[7] ואילו כאן,
בפירוש: ״יהיו קשיים״![8] והאיש במקום [הנציב העליון] גם אינו מאפשר
פגישה להתייעצות.[9] אי הנטייה לשחרר נוטלת ממילא כל ממשות גם
מאותה הנכונות העקרונית למו״מ שישנה אצל אחדים מהחברים - אלא אם כן עלולה נכונותו
של זהבי [גולדמן] לפסוח גם על מעצור זה. ברור עכשיו שהצבעת בל והפרופ׳ [ברודצקי]
בעד עמדת לוט מעיקרא הייתה נטולת רצינות ואילו הצבעת זהבי הייתה כנראה נטולת יושר.
2.
לעומת זה, וזהו סייג לא חשוב, איני גורס כמוכח שהסתמכותו של בל לגבי פרי מאמצי
עטרה הייתה אך ורק על שיחת עטרה עם נתנאל.[10] מניין שלא
קלטה שם אוזנם משהו? אלא ייתכן שאתה נשען על פרטים שלא פורשו במכתבך.[11]
3.
נוכח הנוסחאות הסתמיות של בל, כי יש סיכויים וזוהי שעת הכושר, לפנינו: א)
נוסח רויטר מהיום, מודרך ללא ספק, המכחיש טענת אנ״ש שכאילו הוועידה פונה עכשיו
לשלמה, הדוחה בכלל את ההנחה שאין תמורה לתוכנית הפידור אלא בשלֹמה השולל את הזיקה
בין [השולחן] העגול לבין המו״מ הגושני;[12] ב) פגישות אלון עם גמליאל[13] ורמזים
לנסיגה גם מתוכנית בן-משה [מוריסון] לטובת השכנים.[14]
4.
מכתב רפאל מאיר עיניים ומחזיר את ברית הלבבות על כנה. העובדה שזהו הכתב הראשון מזה
חודשיים וחצי - ניצָחָת.[15] אכתוב מענה.
בינתיים בקש מעטרה למסור שפע שלום ואהבה ולבקש המשך כתיבה, בייחוד על חזותו של בן
אביגדור לאו דווקא על תוכניותיו הוא לחודשים הקרובים, אלא חזותו על עתידות, איך
הוא מחשב דרכנו, מה השלבים, מה האפשרויות. אגב, מי
האיש שהוצע כנושא כלים לבן-א. ואינו בא בחשבון משום שאינו פנוי? האם בן-גרא?[16]
5. שמחתי כי אבויריב אצל בל. לא היה לי מושג. סבור הייתי שהפליג הישר
מע״ל. אכתוב עכשיו לבל עליו דרכך.[17] אילו ידעתי
הייתי כותב קודם. ימסור לו עטרה הפצָרתי להתעכב [בלונדון].[18]
6.
לגבי מכתב רפאל, רצוני בעצתך אם להראותו לעמיתי. הטעמים נגד:
הוא
ייווכח בזרותו הגמורה לכל אקלים המכתב שאין לבעל חי כמותו שום תקומה בו;
הוא ייפגע
מאי הזכרת שמו אף ברמז, כאילו אינו קיים;
הוא
מסוגל, אולי גם שלא מדעת, לעשות שימוש שלא כהלכה בנאמר שם על הבוער ואולי על
בן-א[ביגדור] עצמו - גם לגבי הכותב כלפי בן-א.
הטעמים
בעד: יש שם תמונה מהמצב שמן הראוי שידענה ולא מן הנמנע שבהמשך הזמן אפליט משהו
שיוכיח לו כי הגיעוּני ידיעות ששמרתין לעצמי. עוץ עצה.[19]
7.
אני מבין שלגבי רננית אתה מארגן הזמנה משם [מלונדון].[20] דרך נכונה,
לא רק לגבי ההסעה מכאן אלא גם לשם קבלת הפנים שם. אבל הואל נא לזרז, כי הולכים
ונוספים אנשים ושם בהחלט אין כלי עיכול ואני חרד מאוד לניסוייו של יוסף [לינטון]
בגיוס כוחות. יתווספו עיוורים לפיסחים.
8.
כתבתי לכתריאל (ע'[טרה]( על ניסיון ידוע לגבי הזקנים כאן, במסיבות מסוימות.[21] שְדוֹר לו
שאם ייעשה משהו מעין זה, אזי הס מלהזכיר יוזמתי - אם יישאלו אח״כ (אילן מסוגל
לעשות מזה שערורייה עד לב השמים - איך זה העיזו לשלוח יד בזר הקוצים שלו!) יישבעו
כי עשו מה שעשו בהתעוררות עצמם.
היש או תהיינה לנו ידיעות
ישירות על שיחת אלון עם גמליאל?[22]
שאל נא את כתריאל אם הפרסומת
שגלגלו אנ״ש אצל בל לעניין צדיקוב (השם ירחמם!) חיבלה חמורות.[23] עכ״פ זה לא
היה לפי סגנון המח' המד' בי-ם - לנצל עניין רציני כזה לשם רושם רגעי מתוך קבורת
העניין עצמו.