22
אל: זאב
שרף, ירושלים
א-ן [אילון] 9/7/1946
לדתן ברכותי,
1. עניין
שכזה: האורח מהבירה[1] מסר לי היום מפי
בן מקצועו יעקב שלמה משקמונה,[2] שיש איתו
עצה ותחבולה להתיר חבושים עולי ימים, וכבר הצליח לגבי כמה עשרות, אלא פעולה זו
נעשתה רק בצפון[3] ויש לעשות
דוגמתה גם אצלכם [בממ״ד] ולשם כך יש להקים ועדת יודעי דין. לפיכך הננו מציעים
להזמין את החרד לדבר אלוהים,[4] את בעל
האורה[5] (שאל את
רעייתי ותגידך), את חבר רעייתי לכיתה (לא השותף של חברי אלא שותף החָרֵד)[6] ואת אָשֵר[7] להוות ועדה
ולטכס עצה יחד עם השקמוני. אם אחד מהם אינו פנוי אפשר לצרף את איש הגורל.[8]
בפרשה זו יש להביא בחשבון:
א) מבחוץ נמסר לאנ״ש לפרש בכינוייהם, פרט לגדָיים, שעליהם להרקיע על
כנפי הדימיון.[9] והנה עצה זו
אינה מחושבת, כי רבים מהגדיים רכים בתכלית, ומלבד מה שלא יעמדו בפני שתי וערב
סמיך, הרי מה יענו לשאלות על מוצאם, יולדיהם, מעשיהם או תלמודם בעבר וכו';
ב) רוב המכונסים נקבע קלסתרם לזיכרון ואין זו אלא שאלת זמן להשוות עם השָמור
לפי כרטיסי המיהוּת[10] ולקבוע
אישיותו של כל אחד.
2. לעניין הבחורות.[11] הבוקר בא
הממונה עלינו והסביר שהוא ועמיתו הצבאי [הממונה על לטרון ב'] היו מוכנים לאפשר
ביקורי על דעת עצמם, אלא שבינתיים הופיע שם גבוה אחד, כנראה זה שכתבתי אליו על
ההעברה,[12] ואסר את
הביקור. לעומת זה [הממונה] הבטיח את הרחקת חיה״ס [חיל הספר][13] ורשות
למוכתרים לבקר. יש לזרז מוכתרי המשקים שבנותיהם כלואות לדרוש רשות ביקור ולהודיענו
התוצאות. יש לדאוג במיוחד לאותו מחנה בודד[14] לגבי מזונות
ועיתונים.
3. שגר נא מברק לנתנאל [טדי קולק] וז״ל [וזה לשונו]: Please transmit Michael[15]
my warmest greetings, Achiad[16]. אם מוטב
בעיניך לצפנת תוכל לפרש בשם ״רגל״ ובשמי.[17]
4. עייפתי
קצת הערב ולא אאריך.
*
10/7/1946
האם לא הגיעה השעה להתקיף
בחריפות (ע״י עיתונאי חוץ): הבניין הוחזר.[18] מה נמצא בו
אין מודיעים, משמע התפארויות שוא![19] מה השיגו?
כלים במקום אחד. שקר שמצאו במקום אחד רק מפני שחיפשו במקום אחד. כי מה עשו ביתר 25 המקומות?[20] למה היכו,
למה אסרו אנשים, למה גנבו חפצים מכל הבא ליד? ואשר למנהיגים, הלא הכוונה הייתה
לחולל מהפכה ציבורית;[21] ההשיגו זאת?
בחוגי הממשלה נשמעו שמות מפורשים של מועמדים - מצדם - לשלטון. אנשים אלה כבודם
במקומם, אך הזכרתם כמועמדים להנהגה במקום העצורים מוכיחה תהום הבערות לגבי חיי
הציבור היהודי. וכו׳ וכו׳.[22]
בקש נא מדוליק [הורוביץ]
ספר אנגלי בתורת הכלכלה למתחילים. כאן משתולל הצימאון לתורה.
אם תתקיים ישיבת פריז,[23] יש לחשוב על
משלוח איש שיביא איתו את תחושת מציאותנו.