113. אל: דב הוז, תל-אביב - לונדון, 18.11.1921
שם הספר  ימי לונדון א'
שם הפרק  113. אל: דב הוז, תל-אביב - לונדון, 18.11.1921


113

אל: דב הוז, תל-אביב

לונדון, 18.11.1921

דב,

 

קודם כל, עד היום, יום ו' 18 בנובמבר, איני יודע אם גיסים אנחנו זה לזה, או טרם נזכה לאושר ולכבוד. אומנם הואלתם להודיעני על המאורע בטרם יתחולל, אך בדעתי אתכם, הבנים המשחיתים, דור לא אמון בם[1] וכו' וכו', נתתי אל לבי לא לקבל מז"ט (המומטרים עלי מכל צד בלונדון) עד אם אקבל ידיעה לאחר מעשה. ואם כי, כותב אני לך בליצנות, כדרכי, ידוע תדע, כי מר לי מזה מאוד. ברצינות גמורה.

את מכתבך האחרון (שבו גם הבשורה הנ"ל) על אחרוני הצעדים שהיה עלי לעשות ב-[גרייט רסל] 77 (השגת הסכום המינימלי למומחים וכו') קיבלתי ביום השלישי בבוקר אשר למחרתו, ברביעי, נסעת - או צריך היית לנסוע. כלום בטוח אני, שנסעת בכלל?

עפתי אל המשרד - ניידיץ' שוב איננו. איזה יהודי פזיז! הלכתי אל הלפרין, אך אני שוכח שכתבתי כל זאת במכתב ששלחתיו לווינה, ואשר ביקשתי עליו את רבקה לשלחו מייד אליך, אם נסעת. בוודאי קיבלת. בקיצור, הלפרין הסכים לשלוח לך כמה שיתלגרף לו וה"צ, ע"ח תקציב העב"צ. תלגרפתי לך זאת בשלישי לפנות ערב, בתקווה נאמנה כי התלגרמה תתקבל ברביעי בבוקר, לכל המאוחר במשך היום. הנחתי הייתה כי מפליג אתה מווינה ברכבת המהירה לטרייסט, היוצאת כרגיל בערב - הרי שעכ"פ תשיגך התלגרמה בעודך בווינה ותוכל לסדר דבר-מה ולהודיעני. אך תשובה על התלגרמה לא באה. אם מצאתך, אשמתָ אתה, ואם איחרה, אשמה רבקה. אחד-עשר יום עברו ואין תשובה על התלגרמה! אין תשובה גם על מכתבי, אין ידיעה אם ומתי ואיך נסעת, לא ממך ולא מרבקה, כלום, כלום, כלום!

אני ממשיך ב-20 לחודש. בינתיים התרחש נס ובא מכתב מרבקה,[2] אשר הסב לי אושר בעצם בואו ובמקצת במה שיש בו, אך לא ענה על רבות משאלותיי. ובכן, ענה לי מייד אם ומה מוטל עלי לעשות בעניין התקציב, והעשית בכ"ז משהו בעניין הזמנת בנאים, או הכול ירד לטמיון? איני מבקש לכתוב בכלל, מפני שיודע אני למפרע כי לזה אין שום תקווה. איני יכול לסלוח לך, בכ"ז, כי לא מצאת לאפשר או לנחוץ לשלוח לנו לכה"פ גלויה אחת מהדרך. אם עשית זאת, מבקש אני סליחה. אך מובטחני, כי לא עשית, והריני נוהג כאותו צועני, שסטר את הנער למפרע.[3]

אצלנו חדש אין. כתבתי מילים אחדות לאליהו,[4] תשאב ממנו. ותוּ! דוד שוב על העֶמְדָה [במלון "ססיל"]. הפעם, כנראה, לשבועות אחדים, ונקווה שיצא דבר-מה. יש איזו תוכנית, אשר אם רק תצליח (התקווה חלשה), כי אז תפעל גדולות.

כתוב לי - אבל באמת כתוב לי - איך סידרת את העבודה בווינה. רבקה כתבה שמסרת לבחורים ולישראל. אני מתאר לעצמי שלא בלב שקט עשית זאת.[5] כתוב. בקיצור, אך בדיוק. בלי עצבנות, כמו שנהגת לכתוב על ענייני ה"הגנה" מווינה. איני מאשים ואיני מבקר, אני רק "מְאַכֵּד".[6]

אם נדמה לך, כי הייתה בי כוונה לרמוז לך או לכם, שתישאר בחו"ל, טועה אתה. אני רק רציתי וגם עכשיו רוצה אני - הדבר אכזרי אולי - לעקור מלבכם את האמונה, כי יעלה בידך עוד השנה לשוב לחו"ל.

שלום,

 

משה

 

הערות



[1] לפי ישעיהו א 4; דברים לב 20.

[2] נראה שמדובר במכתב רבקה מ-11.11, שנשלח אחרי 14.11, המצוטט להלן בהע' 5.

[3] מדובר באנקדוטה על פלוני שסטר לנער על מעשה, שכפי שנתחוור לא עשה, ואמר: "אם כך, ודאי עשית מעשה-שטות אחר".

[4] אולי מכתב 116.

[5] על רקמת היחסים בין העוסקים ברכש ל"הגנה" בווינה, שפכה אור רבקה במכתבה למ"ש מ- 11.11.1921:

שעות אחדות לפני נסיעת דב בא הנה ישראל שוחט. בא להתרפא. כוונתו כמובן לעבוד פה לטובת ההגנ. מה יהיה עם "היחסים" שלו עם פ.[פ"ר] - איני יודעת. כמדומני רוצה הוא להביא הנה את אליהו. דב עבד פה עבודת פרך. בקניות הצליח. נקנו 15 מכונות עם הכד.[ורים] והתחילו גם קניות אחרות. אך היחסים עם פל.[יישר] ושמואליק [הפטר] לא היו טובים. הם הסתירו את טינתם כל הזמן, ורק בערב שלפני האחרון פרץ הדבר. הם כועסים על שאין מאמינים להם ומעמידים עליהם "קונטרולים". דב ביאר להם שהוא נשלח מטעם ועד ההג' מא"י והוועד שנוסד בימי קרלסבד [בקונגרס ה-י"ב] (נובמ.), ובתור כזה הוא אחראי על הכספים והוצאתם, ועתה בנסעו מוכרח הוא להשאיר ממלא מקום (כל הזמן תלגרפו מא"י שהם רוצים לשלוח איש שימלא את מקומו של דב, אך דב התנגד לזה). באותו ערב פרצה שיחה פרטית-פרינציפיונית בלתי נעימה מאוד. מעודי לא ראיתי את דב כ"כ נרגז ונרגש. עלו על השולחן חשבונות ישנים מאוד, "השומר" וכו'. היה מעציב מאוד. עתה, עם בוא ישראל, נפתרה השאלה למעשה, כי ישראל יהיה כנראה האיש. אך בכל זאת לא ברור לי עוד כל העניין.

[6] מוודא ומדגיש. נגזר מהפועל הערבי אכּד.

 

העתקת קישור