36. אל: דוד בן-גוריון, וינה - לונדון, 20.5.21
שם הספר  ימי לונדון א'
שם הפרק  36. אל: דוד בן-גוריון, וינה - לונדון, 20.5.21
כותרת משנה  לונדון, 20.5.21


36

אל: דוד בן-גוריון, וינה[1]

לונדון, 20.5.21

דוד היקר,[2]

 

מצב-הרוח הוא כזה, שאם רק אתן חופש לשטף הדברים - אגעה פשוט בבכי. כל כך הרבה צער וכאב נצטברו במשך כל הימים האלה, עד שהלב מתפלץ. תמונת ברנר אינה סרה מנגד העיניים[3] והלילות עוברים בנדודי שינה, אבל עלי לדבר איתך בעניינים מעשיים אחדים ולמסור לך ידיעות. ולכן, נהיה נא מעשיים.

א. כסף ל"הגנה". תלגרמה אחר תלגרמה מא"י דורשת כסף. גם ועד הצירים דרש [מילה לועזית חסרה] מהמשרד פה, אך פה הכל ריק. עתה שמעתי כי הגיעו מאמריקה 100,000 דולר ויישָלחו לא"י.[4] זה אינו פותר את השאלה, כי בקרן נכללים הרבה מאוד צרכים. דרוש להמציא להם כסף ישר. התקוות היו על ג'ימי. אך הוא הכזיב בהחלט. הוא היה כל הזמן בפריס. הרעישו אותו (וולפנזון וז'בו) במכתבים ובתלגרמות והוא אפילו לא ענה. כשבא, אמר בפירוש לז'בו כי הוא מסרב. ז'בו - רפו ידיו אחרי זה ואמר לי כי אין תקווה להשיג מאחרים. אך אני דיברתי איתו במרירות על אפיסת יכולת זו בזמן כזה, והוא אמר שיעשה עוד ניסיון אחד - אצל גבירים אחרים. והנה, כל זמן שהייתי בטוח - על סמך הבטחותיו המנופחות של וולפנזון - כי ייצא דבר-מה מג'ימי, לא חשבתי על שום דרכים אחרות, כי ג'ימי הן בתנופת קולמוס אחת יכול היה להמציא כפל כפלים מכל סכום שהיינו אוספים אולי מאנשים פרטיים שונים. אך כיוון שיצאנו ממנו בפחי נפש, החלטתי ולו גם לשם מילוי חובה, לנסות דרך זו. עכשיו עוסקים אני ודוד הכהן באיסוף כסף מאנשים פרטיים. פונטים, חַמשוֹת ועשרות. גם קפלנסקי יעזור בין מכריו.

בינתיים הודיעני ז'בו כי הניסיון האחרון שלו כמעט הצליח, וכי הוא קיבל הבטחה. הסכום עוד אינן ברור לי. אני חושב - מאות אחדות. מהאיסוף שלנו יצאו לכל היותר 150-100 פונט. השאלה היא מה לעשות בכסף. ישנן שתי דרכים להוצאה: לתלגרף ישר לא"י או לשלוח לווינה, בשביל הקניות של פליישר.[5] פליישר כותב, כי שאלת המשלוח הובטחה. הייתי רוצה לדעת את דעתך בזה. הלא יש שני גבולות.[6]

אני נוטה לשלוח את רוב הכסף לא"י - נאמר, את הסכום שישיג ז'בו - ומה שנאסוף אנחנו – לווינה. אך אם תכזב הבטחת הגבירים לז'בו לא יתנני לבי לשלוח את המאה שאולי נאסוף אנחנו לווינה, ולא"י כלום. אני מבין אומנם, כי כסף שיישלח לווינה יוּצָא בדרך הכי ממשית, בשעה שבא"י אין עכשיו כל אפשרות של קניות חדשות, והוצאות הארגון תאכלנה. אך אני מתאר לעצמי, יחד עם זאת, באיזה מחנק ומחסור עובדים שם עכשיו בענייני ההגנה ואיך יקר להם כל פונט. לפיכך - אבקשך להתייעץ בווינה עם פליישר ועם יתר החברים ולהודיעני דעתם. כל המו"מ הזה שבינינו הוא לע"ע על כסף שעוד איננו ביד. אך רוצה אני להיות בטוח כי יהיה.

ב. המצב בכלל. ממש כמו בתקופת בולס[7] כן גם בתקופת סמואל - פה לאין ערוך יותר טוב מבא"י.[8] אפילו ב"טיימס" הקדוש כתבו במאמר ראשי: "הפסקת ההגירה היהודית לא"י אחרי מהומות יפו היא ללא ספק הוראה זמנית, אבל החוכמה שבה מוטלת בספק גדול". ולהלן (לאחר התנגדות לדעת ז'בו בדבר ביטול הגדודים המעורבים):[9] "באותו זמן יש לנו הזכות לתבוע מהערבים להיות לויאליים למדיניות הבית הלאומי, אשר תביא ברכה לערביי א"י ויהודים כאחד. אין זו מדיניות יהודית אלא בריטית ופלשתינאית. אם יש ספק בלב הערבים שיש ברצונה המוחלט של הממשלה לכונן את הבית הלאומי, יש לעקרו תיכף ומייד והצעד הראשון חייב להיות ביטול האיסור על העלייה היהודית".

בדרך כלל לא "התפעלו" פה הרבה מהעניין [מהמאורעות]. ב"משרד המושבות" אמרו שזהו trifle a [עניין פעוט], אך הידיעה הראשונה של הנציב - עם הקומוניסטים בראשה - עשתה את שלה ובשום אופן אי-אפשר לעקור אותה לא מהאנגלים וגם לא מהיהודים. הכל כותבים: אומנם, לא ברור לגמרי באיזה אופן יכול קומץ הקומוניסטים לעורר וכו', אך עכ"פ אם גם היה להם איזה תפקיד בדבר וכו' וכו'. התלגרמה של "אחדות העבודה" ללייבור פרטי, שנשלחה מיפו ב-5 למאי, לא הגיעה.[10] הגיעה ההעתקה שנשלחה לנו במכתב ונמסרה ע"י קפלנסקי. והיום הגיעה באיחור 12 יום אותה ההעתקה באופן תלגרפי, שנשלחה דרך ביירות. צ'רצ'יל נתן הוראות חמורת מאוד לסמואל בדבר השקטת הארץ - עונשים, הטלת פיצויי כסף קשים על השכונות הערביות ביפו ועל הכפרים המתנפלים, וכו'.

גוי איש-מלחמה מבין בעניינים אלה יותר מיהודי ליברל-פשרן.[11] ז'בו אמר לי את הדברים באופן כללי. הצטדק "שאין לו רשות" למסור את הפרטים. אני רוצה שתדעו, כי את האקזקוטיבה הציונית, שהייתה בימים אלה מגולמת באישיותו של ז'בו [בהיעדרו של ח"ו, שעשה אז בארה"ב], אין להאשים באינרטיות ובפסיביות. הוא הראה מרץ רב וגם אומץ לב גדול. היו יומיים שחילוף התלגרמות בין לונדון ובין א"י (ועד הצירים) היה ממש להיפך ממה שהיה נהוג עד עכשיו מבחינת הקיצוניות.

העמדה הן ביחס לממשלה פה, הן ביחס לסמואל, הייתה תקיפה. על המחאות נגד הפסקת ההגירה ענה צ'רצ'יל, כי סמואל מודיע לו שהוא עשה זאת בהסכמת ועד הצירים. כפי הנראה נכשלו סוקולוב ואידר ברגע הראשון. בתלגרמה הראשונה של סוקולוב בעניין זה בלט כי הוא מקבל את הדין. רק אחרי שקמה סערת התמרמרות בארץ ונשלחו תלגרמות חריפות מאוד מפה - מחו גם הם. לע"ע פעלו פה שמשרד החוץ שלח הוראות לכל הצירים במזרח לתמוך במהגרים היהודים לא"י שנתעכבו באופן זמני לרגלי הפסקת העלייה, לתמוך גם בכסף.

התלגרמות הבאות עכשיו מהארץ (וה"צ) מודיעות על המהלך הרע של החקירה והדרישה וההתמרמרות השוררת בארץ לרגל זה.[12] במכתבי לרבקה מוסר אני פרט אחד ("כל הפרטים הנזכרים ע"י משה ישנם בתוך הקונטרס". רבקה).[13] יש תלגרמה יותר מאוחרת, שלפיה לא שוּנה המצב. באחד המכתבים הפרטיים נאמר, כי בנטוויטש[14] משוכנע כי היהודים "התחילו". עכ"פ מינה הוא למנהל החקירה והדרישה את הפקיד המשפטי שניהל אשתקד את החקירה בעניין ז'בוטינסקי וחברי ה"הגנה".

קפלנסקי עובד פה בחריצות מהרגע הראשון לבואו.[15] מסַפק ידיעות להנדרסון[16] ולעיתונות; הוא דרש מל.פ [לייבור פרטי] כי יגישו תזכיר לממשלה בדבר הפסקת העלייה; על זה קיבל אמש תשובת מזכירו של ה.[נדרסון], כי הם מתכוננים לעורר את השאלה בפרלמנט.

פוסטן (בא כוח ההתאחדות [העולמית של הפוה"צ וצ"צ], מבקר הקבוצות)[17] קיבל מכתב משפרינצק,[18] ז"א מהוועד המרכזי של הפוה"צ, בדבר מאורעות יפו. ביקשתיו להראות לי את המכתב, אך הוא התנצל באמרו כי המכתב מפלגתי. מכתב מפלגתי לאחר הפרעות ביפו! אינפורמציה לחברים בחו"ל על השואה שבאה עלינו ביפו נמסרת באופן וב"סגנון" מפלגתי.

אך שמץ קלטתי מן המכתב. שפרינצק כותב, כי "רבים מחברינו התנגדו בכלל לחגיגת 1 למאי, וכי החבר טברסקי[19] עמד על נקודת-מבט מעשית ודרש כי החגיגה תבוטל משום אי-השקט שבארץ. כי ב-30 לאפריל פנה הווה"פ של הפוה"צ אל הווע"פ של אחה"ע בהצעה לבטל את החגיגה; הנימוק המכריע שלהם היה: הן לערבים אין מרשים לערוך תהלוכות והפגנות, ולמה זה נהנה אנחנו מרישיון הממשלה לערוך תהלוכה?

ההיגיון של הפוה"צ: נבי מוסה ונבי צאלח[20] הם עניינים דתיים ויוצאים כנראה מכלל השוואה. להשוות אפשר את ההפגנות האנטישמיות המוחות נגד הבית הלאומי והעלייה היהודית ואת ההפגנות של הפועלים, המוחות נגד... שלטון הרכוש בעולם. סגנון.

ג. הגרסה הבולשביסטית. אני בטוח שקראתם את התלגרמה של הסוכנות הבולשביסטית, שנשלחה ב-3 למאי מאלכסנדריה. ממנה לומד הקורא, כי הציונים הריאקציונרים, נתמכים ע"י האימפריאליזם האנגלי ברדיפתם את הקומוניסטים היהודים והערבים, גרמו לפרעות.[21] שקר יותר אכזרי ומכוער איני יודע אם נוצר פעם ע"י סוכנות בולשביסטית. ארור הסוציאליזם המתיר לעשות מסחר נתעב כזה בדמו של הסופר-הסוציאליסט הטהור שבטהורים. הגרסה שלהם מתאימה לגמרי לשקרים שמפיצה העיתונות הערבית השחורה ולידיעות הנשלחות מפריס.[22] היהודים "השוביניסטים" הם הרודפים והערבים נעשקים, נרדפים ונהרגים.

איני יודע אם צריך לאמור לכם את אשר עליכם לעשות, ואם נכונה דעתי אז אני חושב שאסור לנו לעבור על זה בשתיקה. עלינו לפנות אל כל מפלגה וקבוצה של ה"שמאליים" בבירור דברים מקיף; להוקיע את כל הניוול והזיוף שנוהגים בכל הקדוש לנו ובכל מה שצריך להיות קדוש לכל סוציאליסט אמיתי, [ואת] השררה שהם כורעים לפניה ברך;[23] להחריד את זיק היהדות והסוציאליזם ואת רגש החובה המוסרית אשר עוד נותרו בהם.

צריך גם להעביר בכל האמצעים אינפורמציה ברורה ומפורטת לי.ס.ד.[24] בכל תוקף ובאופן מוחלט להודיע ולהכריז, כי אין בא"י כולה אף פועל-קומוניסט ערבי אחד. אם הכסף הבולשביסטי מצא מסילות אל איזה מליץ ערבי, עד כדי שיכתוב כרוז תפל ל-1 במאי במליצות ימי הביניים - בזה אין כל פלא, כי איזה כסף טמא לערבי? הברית של מוסקבה-עג'מה-פריס במלחמה נגד הציונות היא הריאקציה היותר טמאה והיותר אפלה שרק יכלו ליצור העיוורון הבולשביסטי והעבדות של משרתיו.

ד. אחרי הידיעות הראשונות תלגרפתי לחברים בארץ, הבעתי רצוני לשוב וביקשתי את אישורם. באיחור רב, לאחר שתלגרפתי שנית, באה תשובה. לשונה: "אנו מבקשים ממך בכל לשון של בקשה הישאר התמסר להשגת אמצעים אליהו ישראל (עזור לברל להמשיך בעבודת בן-גוריון)". חתומים ברל, אליהו ובהרב.

את המילים המסוגרות אפשר לקרוא בשני אופנים:

א. עזור לברל. המשך את עבודת בן-גוריון.

ב. עזור לברל להמשיך את עבודת בן-גוריון.

אני יכול להבין את התלגרמה רק אם אקבל את הגרסה השנייה, כי הראשונה אינה מובנת לגמרי. מה פירוש עזור לברל? ואיזה מעבודותיו אוכל אני להמשיך? והן קפלנסקי פה. אך כפי הנראה שהם שולחים את ברל הנה על מנת שיישאר כבר פה עד לקונגרס. הם רוצים אולי שבזמן הזה יימצא פה מלבד קפלנסקי גם חבר ארץ-ישראלי. אבל הרבה יותר ברור היה אילו היו כותבים פשוט: "ברל נוסע ללונדון" - נחכה.[25]

 

משה

 

הערות



[1] מכתב זה, וכן מכתבים אחרים של מ"ש שעניינם רכש ו"הגנה", הוקלדו ביוזמת את"ה ובתוך כך אבדו שם המסמכים המקוריים. בנוסחים המוקלדים חלו שיבושי הקלדה, ומילים לועזיות לא הוקלדו כלל.

[2] ב"ג, שיצא מלונדון לווינה ב-9.3.21, עדיין שהה באירופה. לא"י שב ב-29.7.21 (ר' מכתבו למ"ש בנושא השהות בחו"ל במכתב 31 הע' 1). בתוך כך הצטרף לחבורת העוסקים ברכש ל"הגנה".

[3] תמונת ברנר ההרוג הופצה אז ברחבי העולם היהודי בגלויה. על תמונה זו כתב יהודה למ"ש:

התמונה מסבה רק רוגז וכעס [---] אם כבר מצלמים - לכל הפחות להשאיר לדברי הימים את ההבעה הנכונה, את אותם פנים כפי שהיו - ממש. צילמו אחרי שרחצו, וכך ניתקו את המתיחות והכיווץ שהיו בפנים. בת-צחוק לא הייתה כלל וכלל. הפה היה מכווץ ואמר - רוגז כבוש ואגרוף בצדו. (22.6.1921).

[4] נראה שהכוונה לסכום שח"ו הודיע כי יביא מאמריקה, שם עמד בראש מגבית "קרן היסוד" (ר' איגרות ח"ו 10, מכ' 187, 199, 200, 205). נוכח ההתעוררות הלאומית הערבית, ששיאה מאורעות מאי, ותגובתו הרופסת של הנציב העליון סמואל, התחזק ח"ו בדעתו שמן ההכרח לחזק את הישוב, ולצורך זה את המגבית, אולם הכסף שנאסף הכזיב את הציפיות.

[5] גרשון פליישר (1974-1893). חבר "השומר" וממייסדי "קבוצת הרועים". התגייס עם קבוצה מחברי "השומר" (ה"בשקירים") לגדוד העברי במטרה לצבור נשק. בתחילת אפריל 1921, נוכח ההרעה שחלה ביחס ערביי א"י ליישוב, נשלח לווינה מטעם ה"הגנה" לעסוק שם ברכישת נשק ובהברחתו ארצה. אחרי מאורעות מאי, משהחריף הצורך בהשגת נשק, "נקבע בווינה 'ועד הגנה': זלמן [שזר], נטע [הרפז] ואנוכי. פליישר - המוציא לפועל". (רבקה למ"ש בלונדון, 14.6.1921), ולגרסת ג"פ, שנכתבה כעבור שנים: "עם ריבוי המשלוחים ארגנתי יחד עם רבקה שרתוק ועד מצומצם, שמתפקידו היה להבטיח סדר במשלוחים" (ג"פ, "נשק מבית ומחוץ", ספר השומר, עמ' 329; להלן: פליישר). רבקה שימשה מזכירה ומנהלת חשבונות של הוועד ובידיה נקשרו כל חוטי פעילות הרכש. במכתביה למ"ש בלונדון ולא"ג בת"א דיווחה בפרטות על הנעשה בתחום זה, בידינו מכתבה למ"ש מ-9.5.1921, שם אמרה "פליישר מתהלך אובד עצות - כסף אין", ובמכתב מ-9.6.1921: "היום אתחיל ללמוד את המצב בווינה, אחקור את פליישר ואודיעך תו"מ, וגם אכתוב לא"י". גם א"ג, במכתביו למ"ש בלונדון, אזכר את פליישר: "קיבלתי תלגרמה מקושטא כי יש שם מה לעשות. עניתי שיפנו לפליישר בווינה"; את גווירצמן אתה מוכרח לשלוח מייד לאוסטריה [---] בווינה יקבל גווירצמן מפליישר אצל נטע גולדברג [הרפז] את ההוראות הדרושות לו" (מכתבים לא מתוארכים, מאי-יוני 1921 חביון א, עמ' 215-212).

שליחות ג"פ בווינה לא התנהלה על מי מנוחות, שכן ה"הגנה" טרם נתמסדה באותם ימים והתרוצצו בה כוחות מנוגדים: היו שחתרו להקמת ארגון נרחב, סר למשמעת מוסדות נבחרים חיצוניים (תחילה ההסת' הכללית ואח"כ ההנהלה הציונית), ובראשם אליהו גולומב, והיו שביקשו לייחד את תפעול ה"הגנה" בידי חבורת מקצוענים סגורה ואוטונומית, ובראשם איש "השומר" ישראל שוחט ועמו חסידיו ותיקי "השומר", שהקימו לשם כך בתוך ה"הגנה" גוף מחתרתי חשאי ("הקיבוץ"). ישראל שוחט, אף שהיה חבר ועד ה"הגנה" בן חמישה חברים, שנבחר במוסדות ההסתדרות ב-31.3.1921, פעל בתחום הרכש ללא יידוע כל חברי הוועד: "יחסם [המסתייג] של חברי 'השומר' לוועד ה'הגנה' התגלה גם בעניין שליחת חברם ג"פ לווינה, שנעשה בלי שיודיעו על כך לאליהו גולומב, חבר ועד ה'הגנה', ורק לאחר זמן התבררה מטרת נסיעתו ונתגלתה חשיבותה" (סת"ה ב-1 עמ' 75, 129, וכן שם ב-3 עמ' 1282). עם שא"ג שותף עד מהרה בסוד שליחותו של ג"פ (חביון א, עמ' 220), ואף נוכח בכישוריו (שם עמ' 233) שררו ביחסיהם מתח ואי-אמון על רקע המחלוקת העקרונית בשאלת מבנה ה"הגנה" והשליטה בה. בפעילות הרכש בווינה היו מעורבים שליחי מפלגות הפועלים ששהו בווינה, או שווינה שימשה להם מרכז, וכן גם אנשי "השומר" משה לויט, משה ז'לודין ויעקב פרוז'נסקי (אחווה) שעשו בחו"ל או נשלחו לווינה לצורך זה (ר' פליישר, עמ' 331-328; אריה חצרוני, רועה ולוחם - סיפורו של ג"פ, ראשון הנוקדים ואיש השומר, עמ' 135-129; משה ז'לודין, "רועה ומבריח נשק", ספר השומר, עמ' 326-324).

[6] את הנשק יש להבריח מאוסטריה לאיטליה (טרייסט) ואח"כ לתוך א"י.

[7] מיור-גנרל סר לואיס בולס, ראש המטה של אלנבי (1919-1918). אח"כ עמד בראש השלטון הצבאי הבריטי בא"י, שתפקד מאז הכיבוש הבריטי עד מינוי סמואל ביולי 1920. נחשב למקור המדיניות העוינת של הממשל כלפי היישוב היהודי. בזמן מאורעות ירושלים (5.4.1920) סייע לערבים וסיכל ניסיונות התגוננות של יהודים, ואחרי המאורעות תבע לפזר את וה"צ (ר' ספר התעודות, עמ' 27-19; עילם/היסטוריה עמ' 187).

[8] תקוותו של ח"ו, שנציבות סמואל תהיה לתועלת ליישוב, נכזבה, שכן תגובתו למאורעות - הפסקת העלייה ועוד - הוכיחה לדעתו, כי מחשש פן ייחשב כנוטה לצד היהודים, העדיף לא אחת את דרישת הערבים. תגובתו של ח"ו לא הייתה מיידית, שכן באותם הימים ניהל באמריקה את מאבקו בברנדייס וסיעתו ופעל לזירוז מגבית "קרן היסוד", מקור יחיד כמעט למשאבים לפיתוח היישוב. בשובו ללונדון נועד ח"ו עם רוה"מ לויד ג'ורג' ועם בלפור, שהבטיחו לו כי מדיניות הצהרת בלפור שרירה וקיימת, ואף הודו באוזניו שבמונח "בית לאומי" הם התכוונו למעשה למדינה יהודית. כך נוצר מצב שדעותיהם של הקברניטים בלונדון לא יושמו בפועל. מהלך העניינים בא"י נקבע בירושלים ע"י הנציב העליון והפקידות של מימשל המנדט, חלקה עוינת לציונות שברובה לא הוחלפה מאז ימי השלטון הצבאי הבריטי, יותר מאשר במטרופולין.

[9] בד-בבד עם דרישתו להקים בא"י מחדש גדוד עברי במסגרת הצבא הבריטי, שלל ז"ז' לחלוטין את ההצעה שהעלה הנציב סמואל להקים במקביל שני גדודים, יהודי וערבי, במסגרת פיקודית אחת (איגרות ז"ז' ג, מכתבים 228, 230, 231, 234, מאי 1921; איגרות ח"ו 10, מכ' 137 ור' לעיל מכתב 30 הע' 4).

[10] וזה לשון המברק:

אספסוף ערבי, משוסה ע"י אפנדים ופקידים, בחר את הראשון במאי לטבח ביהודים. מקרים בודדים של שוד קרו עוד מהבוקר. יש עדויות כי הפוגרום הוכן מראש. תהלוכה של הפועלים העבריים, שנערכה בתל-אביב ברישיון הממשלה, עברה בסדר ובשלום גמור. על תהלוכה קטנה ושקטה של עשרות אחדות, ברחוב הקרוב לשכונת הערבים, התנפלו פורעים ושוטרים ערביים. בשוד החנויות וברצח הגלוי השתתפו השוטרים, שירו בעצמם וחילקו את הנשק לפורעים. רבים מהם הסירו את מספריהם לבל יכירום. השתמשו בסכינים, ברובים ובפצצות. לבית-החלוצים, בשעת סעודת-צהרים שלווה, התפרצו שוטרים ברובים וברימוני יד, טבחו 12 איש ואישה ופצעו 40. האדמיניסטרציה המקומית לא אחזה 3 ימים באמצעים רציניים להשקטת הפרעות. למחרת נרצחה בפרבר ערבי משפחת חקלאים יהודים ואיתם הסופר הגדול ברנר. מספר ההרוגים שהובאו לקבורה עד היום 37, והפצועים 200. הסכנה עוד לא עברה. האשמים מפיצים עלילות על היהודים בכלל ועל תנועת הפועלים בפרט. דעו את האמת ועשו חובתכם. אחדות העבודה (איגרות ב"כ 1 עמ' 230).

[11] סמואל היה ממנהיגי המפלגה הליברלית הבריטית. כנגד קביעה זו של מ"ש לגבי צ'רצ'יל גורס ההיסטוריון י' עילם כי ה"ס "לא פעל על דעת עצמו. משרד המושבות הבריטי, בראשותו של צ'רצ'יל היה שותף לכל חששותיו של סמואל ולהתלבטויותיו" (עילם/היסטוריה עמ' 207-206), ואילו סת"ה גורס: "המשכת המהומות בארץ עלולה הייתה לחזק את ידי אויביה של הציונות ומשום כך נראה לסמואל כי הדבר הראשון במעלה בשעה זו היא הרגעתה המהירה של הארץ [---] הייתם רוצים, אמר סמואל [לבאי כוח הוועד הלאומי], שאנהג ביד חזקה, אולם אנגליה לעולם לא תסכים לזה" (סת"ה ב-1 עמ' 110, 113).

[12] סמואל מינה ועדת חקירה לבירור סיבת המאורעות והשתלשלותן. בראש הוועדה הוצב סיר תומס הייקרפט, נשיא בית המשפט העליון בא"י. לפי דו"ח הועדה, "הסיבה היסודית למהומות יפו ולמעשי האלימות בעקבותיהן היא מורת רוחם של הערבים ושנאתם ליהודים, הנובעות מסיבות מדיניות וכלכליות הקשורות בהגירה יהודית, ובתפיסתם [של הערבים] את המדיניות הציונית, כפי שהם לומדים אותה מדברי הציונים עצמם" (שם עמ' 110).

[13] המכתב נשלח דרך רבקה והיא ראתה להוסיף הבהרה זו.

[14] כיועץ משפטי למימשל נקט נורמן בנטוויץ' גישה דומה לזו של סמואל, מחשש שמא יעוות, כמי שהוא יהודי, את דינם של הערבים, או שייחשד בכך, ובאופן זה קיפח חלקו בשני העולמות - גם היהודים וגם הערבים עיינו אותו (ר' מכתב 29 הע' 4).

[15] קפלנסקי שב ללונדון לכונן את המשרד המדיני של "אחדות העבודה" שם. הדבר נתאפשר משהוסדר כי משכורתו תשולם ע"י "קרן היסוד."

[16] ארתור הנדרסון. מראשי מפלגת העבודה הבריטית ומעמדי התווך שלה. אוהד המפעל הציוני. באוג' 1917, כ-3 חודשים לפני הצהרת בלפור, יזם עם סידני ווב סעיף "ציוני" במצע ה"ליבור": "יש לשחרר את א"י מן השלטון הנוקשה והמדכא של העותמאנים ע"מ שארץ זו תוכל להיות מדינה חופשית, בערבות בי"ל, שאליה יוכלו לחזור, ובה יגיעו אל גאולתם, היהודים הרוצים בכך." (גורני, עמ' 19). מנהיגי תנועת העבודה קיימו קשרים עמו. לימים, כשר בממשלת הלייבור (1930-1929), היה מיוזמי "איגרת מקדונלד", אשר מיתנה את "הספר הלבן" אשר יזם רעו סידני ווב (לורד פספילד), ואפשרה הכפלת מספר היהודים בא"י בשנות ה-30.

[17] מיכאל משה פוסטן (1981-1899). מעובדי משרד "קרן היסוד" בלונדון. לימים פרופ' להיסטוריה באונ' קמברידג' .עניין "מבקר הקבוצות" לא נתחוור.

[18] יוסף שפרינצק (1959-1885). עלה ב-1910. מנהיג הפוע"ה מאז ייסודה עד התמזגותה במפא"י ב-1930. ממייסדי ההתאחדות העולמית של צ"צ והפוה"צ וההסתדרות הכללית, ממייסדי מפא"י ומראשיה, לימים חבר הוועד הלאומי, חבר ההנהלה הציונית, יו"ר הוועד הפועל הציוני, יו"ר הכנסת מראשיתה ועד מותו.

[19] נחום טברסקי (1953-1884). עלה ב-1905. ממייסדי הפוה"צ, חבר מרכזו ומנהל עיתונו שנים רבות. ממייסדי ה"התאחדות" (הפוה"צ וצ"צ) וחבר מרכזה. בר-פלוגתא של ד"ה במשרד לעב"צ. לימים חבר אסיפת הנבחרים והוועד הלאומי מטעם מפא"י. בעל הוצאת ספרים נ. טברסקי.

[20] קברים קדושים למוסלמים - נבי מוסה על דרך י-ם-יריחו, נבי צאלח ליד רמלה. אחת בשנה נערכו בשני אתרים אלה התכנסויות דתיות המוניות, שבהן נהגו פעילים לאומיים לשאת נאומים אנטי-יהודים חריפים.

[21] המברק מובא ב"איגרת" (למעשה "קונטרס" פ"א), 30.5.1921.

[22] נראה שמדובר בידיעות שמקורן בחוגי המפלגה הקומוניסטית בצרפת, או בסוכנות ידיעות סובייטית.

[23] "השררה" - המשטר הדיקטטורי הקומוניסטי שקם בבריה"מ.

[24] "יידישע סאציאל-דעמאקראטישע פארטיי - פועלי ציון". פלג קומוניסטי של פוע"צ ברוסיה הסובייטית.

[25] ב"כ לא שלט באנגלית ולא היה בן בית בלונדון. מ"ש יכול לסייע לו משתי בחינות אלה, ומכאן פירושו הסביר של מ"ש את המברק באופן השני. לגרסת שבתאי טבת בפירוש המברק: "כדי שלא ייפסק הקשר שנוצר עם מפלגת ה"לייבור" הבריטית, הפצירו בן-גוריון וכצנלסון במשה שרת שקיבל על עצמו לקיימו להבא. גם חבריו הגימנזיסטים - גולומב ובהרב - הבריקו לו הפצרתם 'פה אחד' שימשיך בעבודת בן-גוריון'" (קנאת דוד ב, עמ' 124), יש להעיר כי נראה שש"ט לא היה מודע לכך שהמברק, שאחד מחותמיו היה ב"כ, היה התשובה לשאלת מ"ש שנשלחה ארצה, שעה שב"ג עשה בווינה. בלונדון פעל ש, קפלנסקי כמקשר עם ה"לייבור", ואין זה סביר שתפקיד זה יוטל על הסטודנט מ"ש. מכתב ב"ג למ"ש בשאלת הישארות בחו"ל (ר' מכתב 31 הע' 1) לא בא להטיל עליו תפקיד מסוים בלונדון, אלא לשכנעו שאין הצדקה לחזרתו לרגל המאורעות.

 

העתקת קישור