33. אל: רבקה, וינה - לונדון, 12.5.1921
שם הספר  ימי לונדון א'
שם הפרק  33. אל: רבקה, וינה - לונדון, 12.5.1921
כותרת משנה  יום ה'

 

33

אל: רבקה, וינה

לונדון, [יום ה'] 12.5.1921

רבצ'קה,

 

אתמול אחה"צ שלחתי לך מכתב עם פרטים נוספים.

אני מחכה לתשובה.[1] היא איננה. מחר נתלגרף לבהרב להיוודע דבר ברור על אבשלום,[2] ואם עד אז לא תהיה תשובה - אוסיף כ ימהר לענות. מצב התלייה באוויר מעיק ומרגיז. איני יכול לדבר פה עם איש, וגם זה מכביד מאוד.

המבינה את, כי אם אשוב - יבוא שבר, לכה"פ במובן פֶּרֶלוֹם [רוסית: משבר], איני ירא מפניו, אני נכון לקראתו. רק יענו לי דבר ברור, מוחלט.

חדשות אָין. בשיבת החלוצים יש טרגיזם מדַכא.[3] חוף המולדת נכלא בפניהם. היה מו"מ מפה עם אלנבי[4] - הוא סירב בהחלט להורידם. אגב, יש סברה כי יד לו במאורעות האחרונים. עכ"פ חתירותיו ונרגנותו נמשכות. בולשביקים עליך, המזרח!

מווזרת המושבות ענו - בתשובה על שאלה - כי לפי הידיעות שיש להם (מהנציב) באה על הפסקת העלייה הסכמת וה"צ. זאת אפשר היה לראות גם מהתלגרמה הראשונה של סוקולוב[5] בדבר זה. רק אחרי שהובעה מפה התנגדות נמרצת וקמה, בוודאי, סערה בארץ, החלו גם הם "למחות".[6]

ב"הארץ" מ-2 למאי יש בידיעה הראשונה, בקיצור כך: מופ"סים ערכו תהלוכה לת"א. שרו בז'רגון [יידיש]. העירו התמרמרות. גורשו. חזרו העירה בתהלוכה. הלכו אל שכונות הערבים והזמינום להשתתף בתהלוכתם. הערבים ענו במכות. המשטרה התערבה והשקיטה.

את הגיליון הראשון כתבתי בביה"ס. כל הימים מתרוצץ אני מהמשרד הציוני אל ביה"ס וחזרה. שום דבר איני עושה.

כל השבוע חשבתי על שיבה. אבל עצרתי את עצמי מהימסר לדחיפת הקול שבלב, טוב או רע - איני יודע. אני חשבתי: אם אסע עכשיו - לא אשוב יותר. יהיה שבר. איני פוחד ממנו, החיים יצלחו על הכול. אך ההפסד יוכל להיות גדול מאוד.

מה שהיה חסר לי עד כדי שאוכל להכריע - האוויר העומד עתה בארץ מהו? זה לא יכולתי כמובן לדעת. גם אחרי ההתנפלות על רחובות, חדרה ופ"ת אינו ברור. יודעים נכונה רק הנמצאים שם.

פקפקתי אם לתלגרף שאלה או לא. יוכלו להבין כבקשה שיתלגרפו לי: אין דבר, תוכל להישאר. את מבינה. בכ"ז תלגרפתי:  desire to come wire if chaverim approve

jשבתי כל הזמן עליך. ידעתי, כי בלעדי לא תישארי. אולי חטאתי לך מאוד, אך החלטתי לחכות לתשובה מהארץ ואח"כ לגשת אליך.

לדוד ולאיש לא אמרתי דבר. במקרים כאלה אפשר להגיד רק: דעו, כי אני נוסע. אבל אי-אפשר לבוא ולומר: אני חושב לנסוע, מה אתם אומרים? אסור לעשות תעמולה. כל אחד לעצמו. זה כמו הליכה לצבא, כמו ההתנדבות.[7] כך אני מבין.

באתי הביתה ומצאתי את מכתבך. הוקל לי מאוד. כבר אחרי ששלחתי את התלגרמה ונתברר לי בעובדה כי אני נכון לנסוע - הוקל. ועכשיו עוד יותר.

ובכן, רבצ'קה, נתכונן. אני אבוא אליך וניסע יחד, או נידבר איך להיפגש בטרייסט. זה יהיה תלוי בכסף. כמה יש לך? כתבי לי תיכף. אני אצטרך ללוות להוצאות הנסיעה. יש לי אומנם תקווה לקבל חזרה את שכר-הלימוד ששילמתי למפרע, אך יכול להיות שלא יחזירו.

דבריך על החלוציות נכונים מאוד. ובכלל את נפלאה. יש שאני מצטער על שאינני אישה. לי נדמה, כי אילו הייתי בארץ הייתי עכשיו שקט מאוד. ועכשיו, כשאני חושב כי ניסע, אני נרגע.

אחרי קבלי את מכתבך שלחתי לך תלגרמה, שבוודאי קיבלת בזמנה. שני האחרים שנהרגו בפ"ת - בחורים כארזים מבית מדרשו של א. שפירא.[8] פרטים אינם ידועים. כנראה שהייתה שם מלחמה כדבעי.

אני שולח לך מכתב יהודה, שקיבלתי שלשום.[9] ממנו וממכתבים אחרים שהגיעו הנה אפשר כן להרגיש את אבק השריפה שבאוויר. ולא כמו שמסר שוויגר.[10]

כשהתחלתי לכתוב חשבתי שיש לי הרבה מאוד לומר לך. אך הדברים נצטמצמו. והכתב הדקיק אך לשווא.

נשיקות לך בלי מספר. שלום לרחל.[11]

 

משה

 

הערות



[1] על מברקו השואל עם לחזור ארצה.

[2] אבשלום גיסין (1921-1896). יליד פ"ת. רֵע מ"ש מימי ג"ה והצבא העותמאני. נהרג בעומדו יחד עם אברהם שפירא בראש מגיני פ"ת במאורעות 1921. את ההתקפה על פ"ת ואת הריגת אבשלום תיאר בהרב במכתבו למ"ש מ-8.5.1921:

בהיפצע אבשלום באה נסיגה קטנה. המתנפלים הדביקו אותו בזחלו וביתרו אותו לגזרים, התעללו בו באופן נורא. מותו מבהיל והחריד את כולנו. יקשה לקבל עליו תנחומים. הוא היה נחמד והראה את כל כישרונו ומרצו. נעדר מתוכנו אחד אשר הרבה קיווינו ממנו.

המכתב במלואו מובא בנספח 10, עמ' 446. על א' גיסין ר' בנתראה, עמ' 122, 123.

[3] לאחר החלטת הנציב סמואל להפסיק את העלייה, החזירו השלטונות הבריטים קבוצת חלוצים שהגיעו עד חופי הארץ פעם ופעמיים, כלעומת שבאו. "ראיתי בעיני מה עשה הנציב היהודי בגזירתו למאות אנשים אלה. ראיתי קבוצת אנשים שכבר עמדה פעמיים בשערי יפו. בבואם לראשונה ליפו שלחו אותם לביירות. שם לא הורידום. שלחו לטריפולי, בטריפולי היו אסורים איזה ימים. חיכו לידיעות [---] התגוללו על הקרקע מבלי משכב, מבלי מזון, ואח"כ הוחזרו לאלכסנדריה ומשם לטרייסט" (כתבי ב"כ א, עמ' 276).

[4] גנרל אדמונד הנרי אלנבי (1942-1874). ב-1917 מפקד הצבא הבריטי שכבש את א"י. עמד בראש השלטון הצבאי הבריטי בא"י עד מינוי הנציב ה' סמואל. "התייחס בקרירות גלויה לעניין הציוני" (עילם/היסטוריה עמ' 148); יעץ "לערב את המהלך הפרו-ציוני במדיניות בריטניה" (שם, עמ' 168). קצינים ששירתו תחתיו סייעו בידי הערבים במאורעות ירושלים אפריל (פסח) 1920. אח"כ היה נציב עליון במצרים, שם סירב להוריד עולים שלא הורשו להיכנס ארצה לאחר שסמואל השעה את העלייה.

[5] סוקולוב בא לא"י לפי קריאת ח"ו במרס 1921, כדי לפגוש את צ'רצ'יל, ונשאר בארץ כנציג ההנה"צ עד אחרי פרעות מאי.

[6] יוזם "ההתנגדות הנמרצת" בלונדון היה ז"ז', והוא שעורר לכך את סוקולוב בא"י. ח"ו, אז בארה"ב, הבריק משם לבלפור, לממשלת בריטניה ולסמואל, והביע מורת-רוח מהפסקת העלייה והזהיר מפני כניעת האימפריה הבריטית לאלימות (איגרות ח"ו 10, מכתבים 191, 198, 200). ה"ס אכן הפסיק את העלייה בעקבות מאורעות מאי, אולם למעשה יותר משגרם להן לחץ הערבים גרמו לזאת מחדלי ההסתדרות הציונית, שכשלה בגיוס ההון הדרוש לקליטת עולים, ומשום כך הגיבה ההנה"צ באיפוק על הגזירה. ב-20.1.1922 כתב ה"ס לח"ו:

לולא הטלתי בחודשים האחרונים הגבלות חמורות למדי, ובכך עוררתי נגדי מידה רבה של ביקורת מצד העולם הציוני, היה על ההסתדרות הציונית לפעול בעצמה באותו הכיוון ולעורר את הביקורת נגדה. אני מקווה, שתדע להעריך את שירותי הנאמן (מוסק, עמ' 304-303).

[7] ההתגייסות לצבא העותמאני ב-1916 ולגדוד העברי ב-1918 (ר' הקדמה בנתראה).

[8] אברהם שפירא (11965-187). עלה מרוסיה ב-1880. ראש השמירה וההגנה בפ"ת. מכובד על ערביי א"י. דמות פולקלוריסטית צבעונית נערצת.

[9] המכתב, המצוטט במכתב 32, הע' 6. מתאר בפרטות את פרשת רצח י"ח ברנר (בעוד זיכרונות, עמ' 225-223).

[10] משה שוויגר (1943-1892). מאנשי העלייה השנייה, חבר בגדוד העבודה ומראשוני עין-חרוד. ממנהלי "קונטרס". ב-4.5.1921 בא מא"י לווינה, שם נודע לו על המאורעות. לדבריו בארץ "לא חיכו לשום דבר" (מכתב רבקה מווינה למ"ש מ-5.5.1921).

[11] רחל קטינקא. חברה קרובה לציפורה ולרבקה. שהתה בווינה עם בתה התינוקת בדרכה להולנד, שם למד בעלה אז, יהושע ברנדשטטר. רחל הוסיפה מילים למכתב  רבקה מ-5.5.1921: "אתה יודע מה היה ברנר בשבילי. נדמה לי כי פעם סיפרתי לך - לו הייתי פה עתה הייתי מספרת לך הכל, הכל, משה, נו, טובה השתיקה עתה". כשעלתה משפחת קטינקא לא"י השתקעה בי-ם, שם התפרנסה האם מהשכרת חדרים. י"ח ברנר היה אחד הדיירים, והוא נעשה דמות אב ומחנך נערץ לנערה רחל. פעם, כאשר השניים טיילו בהרי ירושלים, ורחל הביעה התפעלות מהנוף, אמר לה ברנר: "כן הנוף, אבל הרואה את הרחק-הרחק נקודה נעה? זהו אדם, וזה החשוב" (מתוך: מרדכי קושניר (עורך), על י"ח ברנר, עמ' 203).

 

העתקת קישור