דברים בישיבת הנהלת הסוכנות-ירושלים, 29.12.1940
שם הספר  יומן מדיני 1940-41
שם הפרק  דברים בישיבת הנהלת הסוכנות-ירושלים, 29.12.1940

 

 

דברים בישיבת הנהלת הסוכנות                                           ירושלים, 29.12.1940

 

בשאלת הקרקע נוצר סבך חדש עם הממשלה. באזור בית-שאן, אשר לפי חוק-הקרקעות שייך לאזור א,[1] יש שטחים של אדמת הממשלה, שלא נחלקו לערבים, היות והם קשים לעיבוד. יש גם שטחים שהממשלה רכשה אותם מערבים לשם יישוב "מנושלים",[2] אולם הקרקע נשאר בור במשך כל הזמן. הלק גדול מהמנושלים, שהתיישבו על הקרקע, עזבוה. שטחים גדולים נשארו בידי הממשלה ללא עיבוד. בינתיים נוסדו באזור זה יישובי יהודים, והייתה הנחה ברורה של השלטון המחוזי שם שהנקודות היהודיות באזור בית-שאן תקבלנה גם הן חלק מן השטחים לעיבוד. כל זה היה עוד לפני הופעת חוק-הקרקע. גם לאחר הופעת החוק היה נדמה שהוא לא יפגע בזכויות אלו של הנקודות היהודיות, מפני שנאמר בפירוש בחוק-הקרקע כי הוא אינו חל על קרקעות הממשלה.

בחודשים האחרונים נתברר מכמה עובדות, שיש לממשלה החלטה פנימית לא לאפשר ליהודים דריסת-רגל לשום שטח של אדמות הממשלה הנמצאות באזור א' [---] באזור בית-שאן יש שטח אדמה גדול וטוב, בערך 5400 דונם. מהם עובדו על-ידי ערבים כ-1000 דונם. דובר על החכרת חלק מהשטח גם ליהודים. הנקודות היהודיות חרשו את האדמה וזרעו בה תבואות-קיץ. הם שילמו את הכסף בעד השטח שנזרע, ופקיד הממשלה קיבל גם את דמי-החכירה. הייתה תקווה שבראשית הקיץ ייחתם חוזה החכירה. עתה הודיעו להם כי נתקבלה הוראה לא להחכיר את האדמה ליהודים כי אם לערבים. המשטרה קיבלה גם הוראה להפסיק את עיבוד האדמה.

התחיל משא-ומתן באמצעותנו. הממשלה לא הכחישה שיש כאן מגמה פוליטית, אבל לא נתנה לנו תשובה סופית. בינתיים הודיעו לנו שהערבים התחילו לזרוע בשטח שנחרש על-ידי היהודים. פנינו בעניין זה מייד לממשלה, שהבטיחה לברר את הדברים, אבל הערבים לא הפסיקו את הזריעה. אז יצאו היהודים גם הם לזרוע והייתה תגרה. נפצעו יהודים וערבים ו-85 יהודים נאסרו ונשלחו לעכו. האנשים אסורים כבר יותר משבוע-ימים, מן הערבים לא נאסר איש. [---]

בדרך-כלל התנהגה הממשלה בעניין זה באופן מאוד לא הוגן. בו בזמן ששוחחו איתנו היא החכירה את שטח-האדמה לערבים ונוצר מצב קשה: עתה, כל פעולה על קרקע זו פירושה התנגשות בין יהודים וערבים ולא התנגשות בין יהודים והממשלה; ובזה אין אנו מעוניינים.

האנשים במקום טוענים שהמלחמה היא פוליטית, ולכן לא ייתכן להביא לידי כך שכל אנשי המקום ייאסרו, כי בזה הורסים את הנקודות. אם יש צורך בפעולה, יש להביא אנשים ממקומות אחרים. לדעתי, הצעה זו אינה באה כלל בחשבון. כוונתנו הייתה מלכתחילה לדרוש את האדמה בשביל הנקודות היהודיות, בעומדנו על זכות בר-מיצר וכדומה. נציב המחוז במקום הוא איש הגון ועוזר הרבה לנקודות, הוא פנה בעניין זה לאנשי הגוש ולדעתם אסור לנו לחדד את היחסים בעניין זה.

נראה לי שאין לנו אפשרות להילחם בעניין זה בלי עזרת אנשי הגוש, ובייחוד לאחר שיש כבר חוזה-חכירה עם הערבים [---] לא נוכל להתחיל בתגרות עם הערבים. אבל נצטרך להילחם בממשלה על אדמתה היא, שעדיין לא הוחכרה לערבים. מה שמכביד בעיקר הוא שהנציב העליון פועל בעניין זה בניגוד ל"ספר הלבן", ואנחנו צריכים לדרוש את קיומו.

 

הערות

[1]  למרות התקווה, שמלחמת-העולם השנייה תהווה גורם שיעכב את הגשמת סעיפי "הספר הלבן" ולחץ רב שהופעל בכיוון זה, פירסמה ממשלת בריטניה ב-28.2.1940 "תקנות להעברת קרקעות בארץ-ישראל" (Land Palestine Regulation Transfer). חוק זה שאינו אלא פיתוח ופירוט של אחד מסעיפי "הספר הלבן" של מאי 1939 נודע מאז בתולדות היישוב גם בכינוי "גזירות הקרקע".

קבלת החוק הייתה בחינת תפנית בתולדות היחסים בין בריטניה ליישוב ונקודת-מוצא להתארגנותם של החוגים האקטיביסטים, שדרשו החרפת המאבק בבריטניה גם בימי מלחמת-העולם.

עיקרו של החוק בחלוקת הארץ לשלושה אזורים וקביעת כללים שונים לגבי קניית קרקעות ומכירתן בכל אזור ואזור.

באזור א' - שכלל את הגליל, יהודה ושומרון, עזה והנגב הצפוני – כ-%60 מכלל שטחה של אדמת ארץ-ישראל - הותרה קניית קרקעות רק לערבים אזרחי ארץ-ישראל.

באזור ב' שכלל את עמק-הירדן הצפוני, עמק בית-שאן, עמק יזרעאל, חוף הכרמל, והשטח שבין באר-טוביה לבאר-שבע - כלומר, כשליש מכלל שטחה של אדמת ארץ-ישראל, היה כמעט רוב הקרקע בידי יהודים. באזור זה הייתה מכירת קרקעות ליהודים אסורה מלבד במקרים מיוחדים שאושרו על-ידי הנציב העליון.

אזור ג', שבו הייתה מותרת קניית קרקעות ומכירתן ליהודים ללא הגבלה, כלל את השרון וחלק מן השפלה, וכן את כל הקרקעות העירוניות. באזור זה היו כמחצית מכלל הקרקעות בידי יהודים.

[2]  על סמך ממצאיהן של הוועדות השונות, שהתמנו על-ידי ממשלת בריטניה (ועדת-שאו, הדוח של סר ג'ון הופ סימפסון, הדוח של לואיס פרנץ' ו"הספר הלבן" של לורד פספילד) לבדוק את הסיבות למאורעות 1929, נקבעה על-ידי השלטונות ההלכה, כי תהליך ההתיישבות היהודית בארץ-ישראל גרם כביכול לנישולם של אלפי פלחים ערבים מקרקעות אשר בעיבודן עסקו מאות שנים. היו חילוקי-דעות חריפים בין השלטונות והנהגת היישוב בשאלת קביעת ממדי התופעה וגודל האוכלוסייה הערבית הנכללת בקטגוריה של מנושלים. מהדוח של הופ סימפסון ניתן להניח כי מדובר בכ-30% מכלל האוכלוסייה הכפרית הערבית. לואיס פרנץ', מנהל משרד-הפיתוח של הממשלה, שהוטל עליו לחקור בעניין, הגיש רשימה של 3700 תביעות של מנושלים. היועץ המשפטי של הממשלה, שבדק את התביעות, אישר רק כ-600 בקשות של מנושלים. הממשלה התחייבה לדאוג לפיתרון בעיותיהם של אלה ולצורך זה עיבדה תוכנית ליישוב מנושלים באדמות מדינה ואף קנתה קרקעות בלתי-מעובדות ליישובם. מרבית הקרקעות האלה היו באזור בית-שאן.

על פרשת המנושלים והוועדות השונות שעסקו בעניין ראה: כרך א', עמ' 379, הערה 10 מ-19.1.1936; עמ' 382, הערה 8 מ-26.1.1936; כרך ג', עמ' 376, הערה 1 מ-2.8.1938.


העתקת קישור