דברים בישיבה הנהלת הסוכנות - ירושלים, 10.4.1938
שם הספר  יומן מדיני 1938
שם הפרק  דברים בישיבה הנהלת הסוכנות - ירושלים, 10.4.1938

  

 

דברים בישיבה הנהלת הסוכנות                                               ירושלים, 10.4.1938

 

[---] שאלתי את הרב פישמן[1] אם הכוונה [של הרבנות הראשית] היא לאסור את תוצרת "תנובה" רק לימי חג-הפסח או לכל ימות השנה, ותשובתו הייתה שהחרם יהיה לכל ימות השנה[2]. זאת, אומרת שבכל ימות השנה לא ישתה היהודי החרד חלב של "תנובה". האם אז יינזר משתיית חלב בכלל? ברור שלא, אלא ישתה חלב ערבי או גרמני. האם פירוש הדבר שהחלב והחמאה של ערבי וגרמני הם כשרים, ורק חלב "תנובה" אינו כשר? יש להבדיל בין שתי שאלות:

א. אם היהודים יאכלו מצה או חמץ בפסח;

ב. אם התוצרת המוגשת ליהודים בחג-הפסח היא כשרה לפסח או לא.

לדעתי אין אנו יכולים לדון כאן על השאלה הראשונה, כי זה עניינו הפרטי של כל אחד. הרבנות רשאית לבדוק אם הרפת והמחלבה כשרות, אבל לא אם כשרים המטבחים שבהם אוכלים האנשים העובדים ברפת ובמחלבה. ייתכן שיהודי חרד יכול להגיד שבחג-הפסח הוא לא ישתה בכלל חלב מחשש חמץ, אבל הוא לא יוכל להגיד זאת כל ימות השנה. לא מובן לי מדוע דואגת הרבנות דווקא לקבוצות ולא למושבים, שגם הם שולחים תוצרתם ל"תנובה". בעצם, "תנובה" משווקת תוצרת לא רק של חברי ההסתדרות, אלא גם של אנשי המעמד הבינוני. העלה על דעת מישהו לבדוק אם אנשים אלה אוכלים מצות בפסח? אם הרבנות נאחזה בקבוצות דווקא, הרי הדבר מעורר חשד שמתכוונים לניצחון "דתי" ולא לכשרות. מטבח בקבוצה הוא מטבח פרטי של קבוצת אנשים, ולא מטבח ציבורי. את כשרות תוצרת "תנובה" לחג-הפסח יש לברר עם "תנובה" ישירות ואין זה עניין להנהלה. במקרה ש"תנובה" לא תספק את דרישת הרבנות בעניין זה תצדק היהדות החרדית אם לא תשתמש בתוצרת "תנובה" בימי חג-הפסח בלבד, אבל אין זה מצדיק הכרזת חרם על תוצרת "תנובה" לכל ימות השנה.

 

הערות

[1]  פישמן (מימון), הרב יהודה לייב הכהן - ראה כרך א', עמ' 396, הערה 1 מ-22 ביולי 1936, יומן.

[2]  בישיבת הנהלת הסוכנות דרש הרב פישמן (מימון) להגדיל את תקציב הסוכנות לצורכי-דת כדי לאפשר לקיבוצים ולקבוצות לקנות מצות. א. קפלן - גזבר הסוכנות - התנגד להגדלה. מדברי תשובתו של הרב פישמן השתמע איום שיוטל חרם על תוצרת "תנובה" וגם הוזכר מכתב של הרבנות הראשית המאיים להטיל על יהודים איסור לשתות חלב "תנובה" מחשש לכשרותו.

 

העתקת קישור