ירחים בעמק איילון

מחברים משה שרת

עורכים פנחס עופר

שנת הוצאה 2011

מו"ל העמותה למורשת משה שרת

 

268 מכתבים ותזכירים מדיניים מעטו של משה שרת, ראש המחלקה המדינית של הסוכנות היהודית, שהוברחו ממחנה המעצר לטרון ב-130 ימי מעצרו מאז "השבת השחורה", 29 ביוני 1946, נשתמרו. מכתבים אלה לאישי הנהלת הסוכנות היהודית בירושלים, בלונדון ובפריס, המובאים בכרך זה, נכתבו בצופן מאולתר שהפכם לכתבי חידה מיוחדים במינם.

ד"ר פנחס עופר פיענח והאיר בהרחבה את המכתבים המוצפנים הללו, השופכים אור על תקופת משבר סוערת בחיי היישוב והתנועה הציונית: ב-29 ביוני 1946 הגיבו שלטונות המנדט הבריטי ביד קשה על המאבק המזוין נגדם, שניהלה "תנועת המרי העברי". הבריטים עצרו ארבעה מחברי הנהלת הסוכנות ובראשם משה שרת, וכן את יו״ר הוועד הלאומי ואישי ציבור נוספים. הם פשטו על מחנות פלמ״ח ועצרו כ-2,000 מאנשיו ומאנשי הקיבוצים המארחים וחיפשו נשק ביישובים רבים.

התגובה הבריטית הקשה העמידה את הנהגת היישוב והתנועה הציונית לפני שאלות נוקבות: היש להמשיך במאבק המזוין, למתנו או להפסיקו, או להתמקד במבצעי ההעפלה וההתיישבות? היש להיענות להצעת ממשלת בריטניה להשתתף בוועידת ״שולחן עגול״ בלונדון ולדון שם יחד עם נציגי מדינות ערב וערביי ארץ-ישראל בתוכנית ה״קנטוניזציה״? היש להתנות את השתתפות הסוכנות היהודית בוועידת לונדון בשחרור כל המנהיגים העצורים?

מסמכי ״ירחים בעמק איילון״ משקפים את ההתמודדות עם שאלות אלה ובתוך כך מאירים את דמותו של משה שרת, עקרונותיו והשקפותיו בעודו ממשיך לנהל את המחלקה המדינית מעבר גדרות התיל.

ד"ר פנחס עופר עוסק בתולדות הציונות והיישוב החדש. לימד בחוג ללימודי א"י באוניברסיטת חיפה וחוקר ב"עמותה לחקר כוח המגן ע"ש ישראל גלילי". ספרו אויב ויריב - התנועה הציונית והיישוב בין ערבים לבריטים. 1948-1929, ראה אור ב-2001.

לקריאת הספר כולו כמסמך PDF - לחצו כאן

 קיראו את מאמרו של תום שגב על הספר - הארץ, 29/4/2011

 

פרקי הספר