שבת, 10/4/1954
שם הספר  יומן אישי 1954
שם הפרק  שבת, 10/4/1954

 

 

שבת,  10/4/1954

 

לפני הצהריים ביקרנו בתערוכת הספר העברי, מאורגנת על ידי ההסתדרות. בתערוכה כזו בחיפה ביקרו תוך שבוע 15,000, כאן [בירושלים] רק 1,500.

לארוחת צהריים בבית - ג'יימס מקדונלד [שגריר ארה"ב הראשון בישראל] ואשתו, פלטשר-קוק (המזכיר הראשי [של המימשל הבריטי] בקפריסין, לשעבר בפקידות המנדט בארץ) ואשתו האמריקנית החדשה, מוריס פישר שבא אתמול מאנקרה, וולטר, אייגה [שפירא], אתל [אשת גרשון] אגרון ו[המנתח] אדוארד יוסף עם רעייתו.

השיחה עם פלטשר-קוק הייתה מעניינת. בא לבלות חופשתו ולהתעניין בשני מקצועות :שיכון והכשרה מקצועית. בשני אלה צולעת קפריסין כהוגן. עם העברת חלק מהבסיס הבריטי ממצרים [לאי] יהיה צורך בכוח אדם מקצועי - שאיננו. תחריף גם בעיית שיכונם של פועלים. הוא מסייר בלוויית אנשי משרד העבודה וכמובן מלא התפעלות מהביצועים. ציין במיוחד משהו שעשה עליו רושם כביר: מנהלי המפעלים עושים עבודתם לא סתם כפקידים נאמנים אלא כאנשים הממלאים שליחות.

שאלתיו על קפריסין. התנועה לאיחוד עם יוון חזקה ולא מן הנמנע שאנגליה תיתבע לבירור בעניין זה לפני שולחן או"ם. בינתיים מצב תמוה ביותר. הנה בא אל האי מושל חדש, שהיה לפני כן מושלה של חוף-הזהב באפריקה. שם ניתנה חוקה המבוססת על מידה רחבה של שלטון בית - הרחק מעבר ליכולתם הממשית של הילידים להפעיל משטר דמוקרטי וליהנות ממנו; לעומת זה בקפריסין, שתושביו רחוקים מאוד מלהיות פראי אדם, שלטון עריצות החלטי אשר כמוהו לא ידעה ארץ-ישראל אפילו בשלהי תקופת המנדט. החוקה שהוצעה לאי הוחרמה ואין ברירה אלא לשלוט ביד חזקה ללא כל שיתוף מצד התושבים. הגרעינים היחידים של דמוקרטיה מעשית הם העיריות אבל כאן צרה חדשה. מחמש העיריות של האי שלוש כבושות בידי הקומוניסטים. המצב הציבורי באי מקוטב בתכלית. הברירה היחידה היא בין תמיכה בארכיהגמון [מקריוס], שהוא קצה הריאקציה החברתית, לבין הזדהות עם הקומוניזם. אין שום כוח ביניים. תנועת פועלים אמונה על מסורת הסוציאליזם הדמוקרטי אינה קיימת.

אמרתי כי זכותה ומזלה היחידים במינם של ישראל הם כי הודות לעלייה המונית עובדת צמחה והתגבשה כאן תנועת פועלים דמוקרטית כבירת כוח שהגיעה לבגרות ולכיבושים מכריעים זמן רב לפני שהופיע הקומוניזם על במת ההיסטוריה כמתחרה רציני לסוציאליזם הדמוקרטי. לכן החזיקה ארץ זו מעמד בפני ניסיונות ההתפשטות הקומינפורמית ["קומאינפורם" - מרכז מוסדי וסמל הקומוניזם הבינלאומי; יורש ה"קומינטרן"]. לא כן בארצות השכנות - כקפריסין או כלבנון או כמצרים - ששם פיגר ארגון הפועלים לבוא; עלייה לא הייתה שם להפעיל תהליכים דינמיים של התפתחות; המוני העובדים היו שקועים בקיפאון של בערות ואוזלת יד, ובהחישם להתעורר עכשיו הם רואים לפניהם את הקומוניזם כגורם יחיד המהווה משקל שכנגד לקפיטליזם ולריאקציה. איש שיחי הסכים כי כזהו בדיוק המצב.

שאלתיו על אנגליה ובמיוחד על צ'רצ'יל. אמר כי אח לו בפרלמנט. היה "לייבור" ועכשיו הוא "טורי". לא שינה דעותיו אבל מצא פסול רציני במשטר ה"לייבור". משטר זה הרחיק לכת בהתערבות השלטון בחיי המשק והחברה. נזקק לסירבולת מסועפת ביותר של חוקים ותקנות הגודרים את דרכו של האזרח על כל צעד ושעל. התוצאה היא שהמוני אזרחים התחילו עוקפים חוק ומערימים על תקנות. זהו חידוש מדאיג ביותר בחייה של אנגליה כארץ המחונכת על קיום החוק, שתרומתה העיקרית לתרבות הדמוקרטית של זמננו הוא כיבוד החוק והציות הגמור לו. בקיצור, אח זה, שביקרו לפני זמן-מה בניקוסיה, סח לו כי "הזקן" אינו רוצה לשמוע על נטישת ההגה, ולמגינת לבה וחרון-אפה של המפלגה מנוי וגמור עמו להחזיק בו עוד זמן ועידן. למרבה הפלא חלה התאוששות מופלאה במצבו הגופני והשכלי והריהו ער ורענן כאשר לא היה זה כבר. אמרתי לעצמי - מפליא כי מופת שדה בוקר אינו משפיע עליו כלל!

אחרי שנפטרו יתר האורחים התיישבתי עם וולטר על עניינים שוטפים של משרד החוץ. אחרי כן נמתי רבע שעה. אחרי כן כתבתי יומן - בלי סוף.

גדעון טילפן לשאול מה לומר להארט בפגישה האחרונה המתקיימת עמו הערב ברמת גן. אמרתי שני דברים:

א) הוא פוסל תגובות - ניחא. מה הפיתרון אשר ה ו א מציע? אפשר מחמ"ד יכולה להסתפק בעצה שלילית - נגד מעשי תגובה ; לממשלת ישראל דרושה עצה חיובית. מהי?

ב) האומנם הם מוכנים להצדיק במצב כזה חוסר מגע ישיר בינם לבין ממשלת ישראל כאן? מה עושה השגרירות שלהם ברמת-גן? ואל יספרו מעשיות כי אנו קילקלנו להם תוכנית לפתור בעיית ירושלים על ידי העברת המשרד. תמיד הם מגלים לנו את תוכניות הישועה שלהם לאחר מעשה. אנו הודענו להם מראש כי נעביר המשרד והם לא הודיעו לנו מראש כי יש להם תוכנית-פלא.

עוד בשיחה עם ראובן [שילוח] אמרתי לו לטעון כלפי מחמ"ד כי אחת היא מה היה המצב אשתקד - עכשיו הלא ברור כי העברת המשרד בעוד מועד הייתה לנו אצבע אלוהים: מה הייתי עושה כיום הזה אילו נשאר המשרד בת"א? ההייתי מסרב להיות רה"מ? או נקרע לגזרים? או מכבד מישהו זולתי במשרד החוץ? האין הם מוכנים להסיק מסקנות ממצב חדש זה?

במשך השבת התנהל מו"מ טלפוני עם חיים בחמדיה. הילד הפציר בנו כי נבוא שמה לסדר. הוא הרוח החיה בהכנתו ומאוד חשקה נפשו כי נבוא ואקבל עלי להיות אבי הסדר. לשברון לבו ולדאבון לבנו הוכרחנו להסביר לו כי הדבר אינו בא בחשבון השנה.

 

העתקת קישור